• Binck Kwartaalbericht beleggen

Zet een turbo op Tesla

Op weg naar nieuwe high of tijd voor een correctie?

De Tesla is een aanwinst voor de Nederlandse wegen. De Amerikaanse elektrische auto is een imposante en tegelijkertijd elegante verschijning. Maar hoe is dit voor de beleggers in dit bedrijf? Zijn deze net zo blij met dit bedrijf als de bezitters van zo’n machtige bolide? De beleggers van het eerste uur zeker. In 2012 noteerde het aandeel nog maar $30 en nu staat er bijna $230 op de borden. Voor de beleggers met zitvlees is het dus een prima aandeel geweest. Dit neemt niet weg dat het aandeel ook hoger heeft gestaan. Het heeft al twee keer de $275 aangetikt. In het voorjaar van 2016 was het dieptepunt $150, om vervolgens weer snel $100 op te lopen.

Hieronder ziet u enkele gegevens van Yahoo Finance over het bedrijf.


Grafiek met gegevens aandeel Tesla

Daarin is goed te zien dat het bedrijf pas echt ‘door ging schakelen’ in 2013. Maar ook valt de negatieve P/E op; het bedrijf maakt nog verlies en de meeste analisten waarderen het met een ‘hold’ met een gemiddeld koersdoel van $ 238,75 over een jaar. De vraag is ook legitiem of het oplopen van het aandeel gedurende de laatste weken van het jaar een structurele draai betekent in de visie van beleggers of dat er andere dingen aan de hand zijn. Een van de mogelijke oorzaken zou het afdekken van shortposities kunnen zijn.

Uw visie
Stel dat u gelooft in de verdere ontwikkeling van elektrisch rijden en de belangrijke rol die Tesla daarin speelt. Anders gezegd; u ziet opwaarts potentieel voor het aandeel. Daarbij verwacht u niet dat het aandeel ‘door het dak’ zal gaan, maar eerder een rustig oplopen en 10% hoger aan het einde van het jaar sluit u zeker niet uit.

U kunt dan uiteraard de aandelen kopen voor $ 229 per stuk maar u zou ook long kunnen gaan door het kopen van turbo long op Tesla. U kiest dan voor het stoplossniveau dat u ook gekozen zou hebben als u de aandelen had gekocht. (In het verdere voorbeeld ga ik uit van een stoplossniveau van iets meer dan 10% lager. Ik kies voor de gewone turbo long met een stoploss van 199,43). De prijs van deze turbo is 4,95 en de ratio bedraagt 10. Dit betekent dat als u een equivalent wilt van 100 aandelen, u 1000 turbo’s moet kopen.

Hiermee wordt direct duidelijk wat de kracht van de turbo is: met een beperkter kapitaalsbeslag (€ 4.950 in plaats van $ 22.900) heeft u wel de gewenste exposure in het aandeel.

Een haakse visie
Het is uiteraard goed mogelijk dat u bovenstaande visie over het aandeel Tesla met een grote glimlach heeft gelezen. Want u gelooft er niets van. Het bedrijf maakt namelijk nog steeds geen winst en daarbij is de Duitse automobielindustrie (eindelijk) aan het omschakelen naar de elektrische auto. U ziet het aandeel dus eerder dalen dan dat het gaat stijgen. Ook aan deze visie kunt u invulling geven met turbo’s. u kunt dan een turbo short kopen die meer waard wordt als het aandeel ook daadwerkelijk gaat dalen.

Voor wie geschikt?
Turbo’s zijn niet geschikt voor de beginnende belegger. Het is een hefboomproduct en u dient als belegger het product goed te snappen voordat u er in gaat beleggen want u kunt uw gehele inleg verliezen. Een complicerende factor hierbij is ook nog het valuta-effect. Turbo’s op Amerikaanse aandelen noteren in Euro’s terwijl het aandeel in dollars noteert. Iets om u bewust van te zijn. Het goede van de turbo is dat u zowel kunt inspelen op stijging als een daling. En dat u een stoploss niveau kunt kiezen dat past bij uw visie want er zijn er meerdere beschikbaar. Meer informatie over de kenmerken en risico's van turbo's vindt u hier.

Dividendbelasting bij turbo's op Amerikaanse aandelen
Daarnaast is er tegenwoordig nog iets om rekening mee te houden bij turbo’s op Amerikaanse aandelen en dat is het dividend. Want vanwege gewijzigde Amerikaanse wetgeving moet er voor deze turbo’s vanaf 1 januari 2017 belasting worden ingehouden op dividenduitkeringen.Vanwege deze nieuwe wetgeving hebben alle aanbieders van turbo's besloten om het kopen van turbo's op Amerikaanse aandelen die zijn uitgegeven voor 1 januari 2017 niet meer mogelijk te maken. U kunt deze alleen sluiten en ziet daarom alleen een biedprijs staan. De nieuwe wetgeving is overigens voor veel partijen reden geweest om volledig te stoppen met turbo’s op Amerikaanse aandelen.

Bij Binck blijven we deze turbo’s echter wel uitgeven. Op deze turbo's worden zowel bied- als laatprijzen afgegeven. U dient er wel rekening mee te houden dat op deze producten de nieuwe belastingwetgeving van kracht is. Dit betekent dat er over uitgekeerd dividend 30% belasting moet worden afgedragen aan de Amerikaanse belastingdienst. Wij verrekenen dit in de aanpassing van het financieringsniveau op de ex-dividend datum van de onderliggende waarde. Het aandeel Tesla heeft overigens nog nooit dividend uitgekeerd en zal dit ook in 2017 naar alle waarschijnlijkheid niet doen.                       

 

Disclaimer
Als uitgevende instelling genereert Binck inkomsten uit zowel de transactiekosten als de financieringskosten van de Binck turbo.

Ook beleggen bij Binck?


Word klant   Log in