• Beursgangen & Emissies

Maakt Takeaway de belofte waar?

Groei is nog geen winst

Groei is nog geen winst. Dat het Nederlandse bedrijf Takeaway.com naar de beurs zou gaan, was al bekend. Op 19 september zijn alle details duidelijk geworden. Aan u om nu te beslissen of u zich wilt inschrijven op deze IPO (Initial Public Offering). Wel goed om u te realiseren dat het bedrijf weliswaar flink groeit, maar op dit moment nog geen winst maakt.

Wat doet het bedrijf?
Sinds de start in 2000 op een zolderkamer is Takeaway.com uitgegroeid tot een serieus bedrijf. Simpel gezegd: het is een online marktplaats voor de bestelling en bezorging van maaltijden. U opent de app of gaat naar de website, voert uw postcode in vindt de aangesloten restaurants bij u in de buurt. U plaatst daar uw bestelling en u wordt tijdens het verwerkingsproces op de hoogte gehouden van de voortgang. Het enige dat u hoeft te doen is wachten totdat er aan de deur gebeld wordt. Het is een ontwikkeling die past in het huidige tijdsbeeld: het leven gemakkelijker maken door gebruik van een online dienst. De groeicijfers zijn fantastisch, maar dat is ook nodig in deze markt. Dit is een markt waar je nummer 1 moet zijn. Want de nummer 1 weten consumenten te vinden, én bij een nummer 1 willen de restaurants zich aansluiten. Het nummer 1 zijn versterkt zichzelf, dat is ook een reden waarom er een groot bedrag in marketing gepompt wordt.

Nederland
In Nederland is dit met Thuisbezorgd.nl uitstekend gelukt. Er wordt in Nederland een forse winst gemaakt die gebruikt wordt om de verdere expansie te financieren. En daar komt nu dus een beursgang bij om nog beter in staat te zijn om de nummer 1 van Europa te worden. De strategie van winst gebruiken om verder te groeien heeft het bedrijf sinds de oprichting gehanteerd.

Uiteraard klinkt het verhaal als een jongensboek. Zestien jaar geleden begonnen op een zolderkamer en nu naar de beurs waar het bedrijf op ongeveer € 1 miljard gewaardeerd wordt. Maar naast het bijna romantische jongensboekverhaal zijn er ook de feiten. Hieronder heb ik er een aantal voor u op rij gezet.

DE FEITEN

CEO

Jitse Groen

Landen

Er wordt in Europa onderscheid gemaakt in vijf leidende markten (Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Polen) en vier actieve markten (Portugal, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland).

Aantal klanten

Ruim 7,6 miljoen (criterium: de laatste 12 maanden minimaal 1 x besteld).

Aantal restaurants

Ruim 30.000 restaurants zijn aangesloten.

Emissiekoers

De emissiekoers ligt tussen de € 20,50 en € 26,50.

Aantal aandelen

Er worden bij de emissie (bij gebruikmaking van de overallotment-optie) maximaal 19,15 miljoen aandelen uitgegeven.

Totaal

Er is sprake van preferente toewijzing voor de Nederlandse particuliere belegger. Als er niet overmatig wordt ingeschreven, dan zijn de eerste 250 aandelen gegarandeerd.

Toewijzing

Er wordt in Europa onderscheid gemaakt in vijf leidende markten (Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Polen) en vier actieve markten (Portugal, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland).

Toewijzing II

Vaststelling van de definitieve prijs en toewijzing vindt naar verwachting plaats op donderdag 29 september 2016.

Verhandelbaar

Vanaf vrijdag 30 september 9.00 uur zal er gehandeld kunnen worden in het aandeel.

Marktkapitalisatie

Tussen 904 en 1.118 miljoen.

Dividendbeleid

Er zal geen sprake zijn van dividend. Al het geld zal gebruikt worden voor verdere groei.

Lock-up

De bestaande aandeelhouders die nu verkopen bij deze IPO hebben een lock-up-periode van 180 dagen voor de rest van de aandelen die ze nog in bezit hebben. Voor de drie eigenaren (Groen, Wissink en Gerbig) is er een lock-up van 360 dagen.

 

Aantal aandelen
Het aantal uitstaande aandelen voor de IPO bedraagt 35.574.480, waarvan aandeelhouder Jitse Groen (met 16.074.050 aandelen) het merendeel bezit. Hij verkoopt trouwens maar een klein gedeelte van zijn belang in deze IPO. Er worden ook nieuwe aandelen uitgegeven en dat zijn er maximaal 8.536.585. De opbrengst van de nieuw uit te geven aandelen moet uitkomen op ongeveer € 175 miljoen. Hoeveel nieuwe aandelen er uitgegeven worden, hangt dus af van de emissieprijs. Hoe hoger deze is, hoe minder nieuwe aandelen er uitgegeven gaan worden. De € 175 miljoen zal gebruikt gaan worden om de marketing in Duitsland op te voeren en een aantal kredieten af te lossen.

De grootte van de markt
De markt voor bezorgmaaltijden in de vijf leidende landen wordt geschat op € 9 miljard. Dit is de waarde van het bestelde eten. Een groot gedeelte hiervan, namelijk € 7,9 miljard, gaat nog ouderwets per telefoon. De € 1,1 miljard die resteert, is de waarde van de online bestellingen. En in de vijf markten realiseerde het bedrijf in 2015 maar liefst € 651 miljoen van die € 1,1 miljard. Dit leverde een omzet op van € 77 miljoen.

Marktpenetratie
Hier ligt volgens de oprichters een grote kans. Er zijn in alle landen veel mensen boven de 18 jaar die maaltijden bestellen. Dit percentage varieert tussen de 59% (Polen) en 80% (Duitsland). In Nederland is dit 69%, waarvan 20% dit doet via Takeaway.com. Dit levert in Nederland zwarte cijfers op. Maar in de andere vier markten liggen de percentages die gebruikmaken van Takeaway.com rond de 5%. Daar is dus ruimte voor groei. Dit geeft ook het belang aan om nummer 1 te zijn.

De resultaten
In onderstaand overzicht ziet u de resultaten zoals deze in het prospectus staan. Dit zijn de resultaten van het totale bedrijf, u kunt zien dat er verlies gemaakt wordt. Wat hierin niet helder naar voren komt, is het feit dat er in Nederland wel geld verdiend wordt. In Nederland is de EBITDA (operationele kasstroom) ruim € 16 miljoen. Dat is hoog: iets meer dan 63% van de inkomsten.

ZES MAANDEN EINDIGEND OP 30 JUNI

2016 (NIET-GECONTROLEERD) 2015 (NIET-GECONTROLEERD)
Verlies over de periode (11.540) (11.959)
Waardevermindering en afschrijving 1.620 2.172
Inkomsten en kosten uit financiering 418 153
Langetermijnkosten van werknemersincentives 47 61
Aandeel in (winst)/verlies van joint ventures 47 89
Niet-terugkerende kosten - -
Kosten/(voordeel) inkomstenbelasting 1.259 1.092
EBITDA (8.149) (8.392)
 

HET JAAR EINDIGEND OP 31 DECEMBER

2015 (NIET-GECONTROLEERD) 2014 (NIET-GECONTROLEERD) 2013 (NIET-GECONTROLEERD)
(€000)
Verlies over de periode (19.566) (6.883) (2.260)
Waardevermindering en afschrijving 4.077 3.289 316
Inkomsten en kosten uit financiering 533 66 62
Langetermijnkosten van werknemersincentives 122 823 96
Aandeel in (winst)/verlies van joint ventures 178 (5) 30
Niet-terugkerende kosten - 791 0
Kosten/(voordeel) inkomstenbelasting 868 542 (711)
EBITDA (13.788) (1.377) (2.467)
 

Uitdagingen Takeaway.com
Bij snelgroeiende bedrijven zijn er veel uitdagingen, maar specifiek voor Takeaway.com is dit als volgt:
- Is het bedrijf in staat om de snelle groei aan te kunnen?
- Is het bedrijf in staat om de consument te bewegen over te stappen van telefonisch bestellen naar de app of de website van Takeaway.com?
- Is het bedrijf in staat om nummer 1 in Duitsland te worden? De tegenstander daar is niet de kleinste, namelijk Delivery Hero. Dit is een dochter van Rocket Internet (bekend van Zalando) en dat bedrijf is erop gericht om online proposities succesvol uit te bouwen.

Conclusie
Het bedrijf Takeaway.com is een snelle groeier in een nieuwe markt van bezorgmaaltijden, marktleider in Nederland (en in Nederland winstgevend) en heeft de ambitie om marktleider te worden in de vijf leidende markten. Het bedrijf zet daarom heel fors in op marketing, want dat is de weg naar marktleiderschap. Voor u als belegger betekent dit dat het een onzekere belegging is: nog geen winst, geen dividend en opereert in een ‘jonge’ markt. Dat neemt niet weg dat de potentie er is. Het is dus verstandig om een investering in Takeaway.com te zien als een offensieve belegging. Er is potentieel veel up-side maar de vlag kan er in de toekomst heel anders bij hangen.

Hoe meedoen?
U kunt zich via de website inschrijven op de emissie van Takeaway.com.

Inschrijven