• Beursgangen & Emissies

Ik snap het (nog niet?) helemaal

Feiten en cijfers over de beursgang van Snapchat

Snap gaat naar de beurs. En voor de mensen die het nog niet wisten: Snap is de moeder van het bedrijf Snapchat. Mijn 18-jarige zoon omschrijft Snapchat als een kort en krachtig medium wat heel toegankelijk is. Hij gebruikt het “om zijn vrienden up-to-date te houden van zijn whereabouts”. Iedere Snapchatgebruiker heeft zijn eigen verhaal (My story) waarin hij naar de wereld communiceert. In zo’n eigen verhaal blijven de berichten (foto’s of filmpjes) 24 uur zichtbaar. In persoonlijke gesprekken is de foto (of het filmpje) maar één keer te zien. Daarna zijn deze verdwenen naar de eeuwige digitale jachtvelden. Kortom, het is een, voor de gebruiker, gratis communicatiemiddel van deze tijd.

In het prospectus vond ik de volgende omschrijving van wat Snap zelf vindt dat ze zijn. Het bedrijf ziet zichzelf vooral als ‘camera-bedrijf’ omdat ze geloven dat foto’s en filmpjes een nog belaSnapchat_statementngrijker rol gaan spelen in ons dagelijks leven. Eind 2016 hebben ze in Amerika hun eigen camera-bril op de markt gebracht; de Spectacles.

Is deze IPO een een groeiverhaal? Jazeker, het bedrijf met bijna 160 miljoen gebruikers maakt nog geen winst, maar wordt desondanks op ongeveer 20 miljard dollar gewaardeerd.
 
Nooit genoeg informatie
Ik bespreek een aantal zaken die voor u als belegger mogelijk interessant zijn en mogelijk van invloed op uw beslissing om de aandelen te kopen. Maar het is zeker geen uitputtende lijst. Dan zult u zich door de prospectus heen moeten worstelen dat iets minder dan 200 pagina’s beslaat. Verder kunt u niet meedoen met de IPO zelf, maar zodra het bedrijf een notering heeft aan de beurs, zijn ze voor u wel te koop. Dat zal gebeuren op 2 maart 2017 (Inmiddels is de fondscode 92011 bekend).

Handel in de eerste uren
Als er een grote buitenlandse IPO is, waar u zich als Nederlandse belegger niet voor in kunt schrijven, wees dan terughoudend met handelen in de eerste uren van de (Amerikaanse) handelsdag. De prijs moet zich dan nog vormen en dit kan gepaard gaan met grote uitslagen in korte tijd. Mocht u positie in willen nemen, handel dan niet bestens want de kans is groot dat Murphy zich tegen u zal keren. Als u iets wilt doen als het fonds net open is, doe dat dan altijd met een limietorder.

Bij een beursgang is het verstandig om een aantal feiten op een rij te hebben zodat u niet alleen op uw onderbuik hoeft te vertrouwen.

Een aantal feiten

Het bedrijf is opgericht in 2011;

In 2013 wordt een overnamebod van Facebook van meer dan 3 miljard dollar afgeslagen;

Eind 2016 had het bedrijf 158 miljoen gebruikers die samen meer dan 2,5 miljard Snaps per dag maken.

Het bedrijf heeft meerdere vestigingen met het hoofdkantoor in Venice, Florida.

Er werkten eind 2016 nog net geen 1.900 mensen;

De eerste notering zal plaatsvinden op 2 maart op de NYSE onder het symbool SNAP;

De prijsrange voor de uit te geven aandelen is $ 14 - $ 16 per aandeel (oorspronkelijk was de range iets hoger maar na terugkoppeling van mogelijke investeerders is de bandbreedte iets naar beneden bijgesteld);

Er zullen in eerste instantie 200 miljoen aandelen beschikbaar zijn voor uitgifte;

De totale marktkapitalisatie van Snap zal daarmee tussen de 19,5 en 22,2 miljard dollar zijn;

Er zijn drie soorten aandelen: A, B, en C aandelen. De aandelen die op de beurs verhandeld kunnen worden zijn de A-aandelen en die kennen géén stemrecht;

Klasse B aandelen zijn voor vroege investeerders en hoge managers in het bedrijf en er geldt 1 stem per aandeel;  

De C aandelen zijn er maar voor twee mensen. De oprichters Evan Spiegel (CEO en 26 jaar oud) en Bobby Murphy (CTO en 28 jaar oud). Per 1 aandeel 10 stemmen;

Gemiddelde omzet per gebruiker was in het laatste kwartaal van 2016 $ 1,05 (in Noord Amerika was het $ 2,15);

Een ‘Snapchatter’ gebruikt de applicatie gemiddeld 25 – 30 minuten per dag;


De cijfers

Dat is uiteraard de hamvraag. Op dit moment is het een bedrijf dat verlies maakt. In de tabel is te zien dat het bedrijf weliswaar de omzet heeft zien groeien, maar dat er nog steeds $ 520 miljoen dollar verlies gemaakt wordt. Daarbij noemt het bedrijf zich nu wel een camera-bedrijf, maar van de omzet is 98% afkomstig uit advertenties.
Verder was de groei van het aantal gebruikers in 2016 beperkt. Van het tweede naar het derde kwartaal was de groei slechts 7% en van het derde naar het vierde kwartaal rond de 0%. Dit laatste kan samenhangen met de introductie van Instagram Stories door Facebook, een concurrent van Snap.
Tabel_snapchatOok was de Snap CEO tijdens een presentatie in London op maandag 20 februari niet helder over de ingecalculeerde advertentie-inkomsten en dit is wel de allesbepalende factor voor de mogelijke winstgevendheid van het bedrijf. Maar een quote van een van de bezoekers van die meeting wil ik u niet onthouden:  "Snapchat offers a cocktail of hype, insane valuations, dubious fundamentals and weak governance. However, the same was said about companies like Google and Facebook when they listed," aldus Geir Lode, hoofd van global equities bij Hermes Investment Management.

Kortom, de vraag om wel of niet in te schrijven op deze emissie hangt geheel af van uw portefeuille, uw risicobereidheid en financiële doelen. Dit neemt niet weg dat Snap voor de avontuurlijke belegger wellicht een mogelijkheid is om in te investeren. En ik wil afsluiten met een quote uit de prospectus waarbij het aan u is om te bepalen of deze erin staat vanwege het voorkomen van mogelijke claims of voor andere redenen….

"We have incurred operating losses in the past, expect to incur operating losses in the future, and may never achieve or maintain profitability,"