• Stockpicking

Kruidenierswerk

Wordt Ahold Delhaize een degelijke cashflow-machine?

Publicatiedatum: 18 april 2017

Ahold Delhaize kabbelt al een jaar rond de €19 á €20 en presteert duidelijk minder dan de beurs. Wat is nu de oorzaak van de relatief slechte performance van het aandeel? Albert Jellema van ProBeleggen besprak begin april met de top van Ahold Delhaize over de mogelijke oorzaken.


De grootste zorg van beleggers komt voort uit de aanhoudende daling van voedselprijzen in de Verenigde Staten (2/3e van de omzet komt uit de VS). Sinds midden vorig jaar dalen de prijzen (deflatie) van vlees en zuivel. Sinds begin dit jaar dalen ook de prijzen van groente en fruit. Die combinatie zorgt voor druk op de omzet in de Verenigde Staten. In het eerste kwartaal ongeveer 1,5 - 2%. Verder stijgen de loonlasten met circa 1,5%.

Impact deflatie op bruto & operationele marge
Tijdens de meeting gaf  de top van Ahold Delhaize aan dat de bruto marge gelijk blijft. De absolute bruto winst daalt uiteraard wel doordat de omzet daalt door de lagere verkoopprijzen. Supermarktketens halen over het algemeen lage operationele marges. In de Verenigde Staten behaalde Ahold Delhaize in 2016 een marge van 4%. Hieronder ziet u in een tabel wat de impact op de winstgevendheid zou zijn bij een jaar lang 2% deflatie en een stijging van de vaste kosten met 1,5 %.

Omzet 100 100 100

Inflatie/deflatie

0

-2%

2%

Nieuwe omzet 

100 

98 

102 

Bruto marge

25%

25% 

25% 

Bruto winst 

25 

24,5 

25,5 

SGA

21.32 

21.32 

21.32 

Operationele winst

3.7 

3.2 

4.2 

Operationele winstmarge

3.7%

3.3%

4.1%


Effect Inflatie/Deflatie (SGA=Sales, General & Administration costs van 21 naar 21,3)

Wanneer er geen inflatie/deflatie is en de vaste kosten 1,5% oplopen, daalt de marge van 4% naar 3,7%. De operationele winst daalt dan met 7,5%. Bij 2% deflatie en 1,5% kostenstijging daalt de marge naar 3,3% en de winst daalt met 20%(!). Het mag dus wel duidelijk zijn dat de impact groot is in een scenario als dit. Bij de eerste kwartaalcijfers zullen we dit beeld zien zo bevestigde het management. 

De soep wordt niet zo heet gegeten
Bovengenoemde situatie zou natuurlijk op de langere termijn grote impact hebben. In de meeting gaf Ahold Delhaize aan dat ze verwachten dat er in het 2e kwartaal inflatie komt. Dit zien ze nu al in de inkoop van vlees en zuivel. Ahold Delhaize gaat er zelf vanuit dat de marge in de Verenigde Staten dit jaar stijgt. Dus korte termijn (1e kwartaal) druk op de resultaten, maar vervolgens een duidelijke verbetering in de rest van het jaar.

Aldi & Lidl
Voornamelijk de Engelse beleggers maken zich zorgen over de opmars van discounters Aldi en Lidl in de Verenigde Staten. In de UK zorgde de komst van deze discounters eerder voor een slachtveld op de retailmarkt. Tesco was hier het grootste slachtoffer van.
Volgens Ahold Delhaize logisch aangezien het gemiddelde prijsniveau in de UK op een veel te hoog niveau ligt. Dit is totaal niet te vergelijken met de situatie in de Verenigde Staten. Aldi is er al 40 jaar actief en de entree van Lidl met 50 winkels zal beeld dit niet veranderen. In de Verenigde Staten zijn discounters geen nieuw fenomeen. Wall Mart wil net als Aldi en Lidl op bepaalde artikelen de goedkoopste zijn. Daarbij geeft Ahold aan dat ook in de Benelux discounters en premium retailers als Ahold goed naast elkaar kunnen bestaan. De goede marges van Ahold in de Benelux bevestigen dit beeld.

Tot zover de voornaamste oorzaken van de tegenvallende koersprestaties van Ahold. Nu de positieve aspecten die tijdens de meeting aan de orde kwamen:

Synergie
Ahold beloofde over de periode 2016 – 2019 € 500 miljoen synergievoordelen door de samenvoeging van Ahold & Delhaize. Hieronder staat het overzicht van de geplande synergieën. In 2017 wil het bedrijf dus €198 miljoen (220-222) synergie voordelen behalen. 

Ahold_grafiek

Uit de meeting kwam naar voren dat het management eigenlijk meer denkt te kunnen realiseren. De inkoopsynergiën komen sneller dan verwacht binnen. Vooral in de Verenigde Staten. Later dit jaar zal Ahold een update over de te verwachten synergiën geven. Ik schat in dat deze substantieel omhoog gaan. Zeer positief.

Financiële positie ijzersterk

Ahold Delhaize verwacht in 2017 een vrije kasstroom te realiseren van €1,6 miljard. Op de huidige beurswaarde van bijna €25 miljard betekent dit een ‘vrije kasstroomrendement’ van 6,4%. De laatste jaren keerde Ahold de gehele vrije kasstroom uit aan aandeelhouders via dividend en de inkoop van eigen aandelen. Dit kan de onderneming eenvoudig volhouden gezien de beperkte schuldpositie van €3,2 miljard en een verwachte operationele winst van 4,4 miljard in 2017.
Gezien de synergieën kan de vrije kasstroom in 2018 oplopen richting €1,9 miljard. Dat betekent een vrije kasstroomrendement van 7,7%. En in 2019 ruim €2 miljard: Vrije kasstroom rendement van ~8,3%. Daarmee kunnen de aandelen uiteindelijk oplopen richting €25. Bovendien komt daar een aantrekkelijk dividend bij.

Interessant?

Ik denk dat Ahold Delhaize de komende jaren een degelijke cashflow-machine zal zijn voor aandeelhouders. Dit zie je nog niet terug in de aandelenkoers vanwege het korte termijn inflatie/deflatie-probleem in de Verenigde Staten. Dat zal blijken bij de eerste kwartaalcijfers op 10 mei. 
Ik bezit al aandelen, maar heb de intentie om die positie uit te breiden wanneer de koersreactie negatief is. Ahold Delhaize heeft uitstekende vooruitzichten en is aantrekkelijk gewaardeerd.

De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Kennismakingsaanbod ProBeleggen
Albert belegt sinds november 2016 in Ahold Delhaize en informeert ProBeleggen-leden structureel over ontwikkelingen rondom deze belegging. U kunt via Binck met flinke korting kennismaken met de Pro’s van ProBeleggen.
Zo kunt u de kunst afkijken van de Pro’s en wat u vervolgens met deze wijsheid doet, dat bepaalt u zelf.

Bekijk het aanbod