Binck Beleggers Top-200

ASR en Philips hoogste nieuwe binnenkomers

Via data-onderzoek bij ruim 200.000 effectenportefeuilles keken we welke aandelen eind 2016 het populairst zijn bij de particuliere beleggers van Binck. Met als gevolg een zeer diverse lijst, en vergeleken met 2015 een aantal opvallende stijgers en nieuwe binnenkomers.

Maar ook andere zaken komen naar voren. Welke beleggingsfondsen, obligaties en ETF’s wisten bijvoorbeeld hoog in de lijst door te dringen? En is de AEX van het Damrak ook een weerspiegeling van de ‘Binck Top 25’ van Nederlandse aandelen?

Een ding werd wel snel duidelijk. De muzikale Top 2000 mag dan Queen op één hebben, in de Binck Top 200 voert ‘King’ de boventoon. Liefst vijf Koninklijke fondsen – Shell, KPN, Philips, Ahold Delhaize én Bam – sieren de top-10.

2016 Verschil t.o.v. 2015 Fonds Instrument
1 Royal Dutch Shell Aandeel (AEX)
2 ING Groep Aandeel (AEX)
3 KPN Aandeel (AEX)
4 Aegon Aandeel (AEX)
5 BAM Aandeel (AMX)
6 ArcelorMittal Aandeel (AEX)
7 Ahold Delhaize Aandeel (AEX)
8 Pharming Group Aandeel (Lokaal)
9 Unilever Aandeel (AEX)
10 Philips NV Aandeel (AEX)
11 BinckBank Aandeel (AscX)
12 TomTom Aandeel (AMX)
13 Delta Lloyd Aandeel (AMX)
14 Ageas Aandeel (Bel20)
15 Randstad Aandeel (AEX)
16 PostNL Aandeel (AMX)
17 SBM Offshore Aandeel (AEX)
18 ASML Aandeel (AEX)
19 ABN Amro Group Aandeel (AEX)
20 Fugro Aandeel (AMX)
21 DSM Aandeel (AMX)
22 Skagen Global Acc  Beleggingsfonds
23 Think AEX UCITS ETF  ETF
24 Rabobank Certificates 6,5% Obligatie
25 Heijmans Aandeel (AMX)

Meer weten over de Binck Beleggers Top-200? In ons onderzoek leest u alles wat u moet weten en vindt u de volledige lijst met fondsen.

Bekijk de Binck Beleggers Top-200

Disclaimer en verantwoording
De Binck Beleggers-top 200 is een ranking (dec 2016 vs dec 2015) van het aantal zelf beleggende retail-klanten dat posities houdt in bepaalde effecten, waarmee in dit geval de populariteit van een bepaald aandeel wordt aangeduid. Daarbij is gekeken naar de posities van de circa 200.000 Binck Zelf Beleggers en Binck Fundcoach-beleggers gedurende de periode 2016. Een vergelijking op basis van het belegd vermogen geeft een vergelijkbare ranglijst, maar deze kan worden vertekend door plotse koersstijgingen/dalingen. Daarnaast houdt in een aantal fondsen een relatief klein aantal beleggers zeer grote posities.

Bij de ranglijst is geen rekening gehouden met bedrijven die recent - bijvoorbeeld vanwege een faillissement – niet meer of moeilijk verhandelbaar zijn maar waar beleggers vanwege mogelijke claims nog wel ‘posities’ houden. Verder zijn in dit overzicht sommige posities van bedrijven waarin via meerdere noteringen kan worden belegd (o.a. Heineken en Unilever) samengevoegd.