Zijn dit echte ‘Trump’-aandelen?

Wat zijn na de verkiezing van Trump de populairste Amerikaanse aandelen?

Ondanks de verrassende verkiezing van Trump tot president van de VS hebben Nederlandse particuliere beleggers de Amerikaanse aandelenmarkt sindsdien niet links laten liggen.
Mede door stijgende koersen investeren particuliere beleggers van Binck sinds de verkiezingen van begin november juist meer geld in de VS.

Een aantal aandelen was daarbij extra populair. Hieronder ziet u een top-5 van ‘Trump’-aandelen op basis van data van beleggers van BinckBank.  Het gaat om aandelen waarvan Nederlandse particuliere beleggers de meeste stukken bijkochten tussen begin november 2016 en half januari 2017 (obv %-groei aantal aandelen in portefeuille)

Plaats Fonds Stijging
1 Aercap Holdings
2 Hecla Mining
3 Omega Healthcare
4 NXP Semiconductors
5 Advanced Micro Devices

Plus de vijf fondsen waarvan de stukken na de verkiezing van Trump door Nederlandse beleggers het meest afgestoten werden.

Plaats Fonds Daling
1 Twitter Inc
2 Main Street Capital
3 Berkshire Hathaway
4 General Motors
5 Great Panther Silver

Populaire fondsen (meer dan 10% extra aandelen gekocht) waren onder meer ook Amazon, Nike en Goldman Sachs, terwijl o.a. Bofa, Chevron en Boeing juist flink wat van hun Nederlandse beleggingen zagen verdwijnen.

Verder valt ook op dat Apple, verreweg het populairste fonds onder Nederlandse beleggers, in drie maanden 10% van zijn Nederlandse aandeelhouders verloor. Exxon Mobil, waarvan topman Tillerson naar het kabinet Trump vertrekt, bleef qua omvang van Nederlandse beleggingen stabiel.