Beleggen in turbo's?

Turbo’s zijn uitgegroeid tot een van de meest populaire beleggingsproducten van Nederland. Met een turbo belegt u versneld, met een hefboom, in aandelen, indices, grondstoffen, valuta en obligaties. Om extra te profiteren van een stijging van een onderliggende waarde koopt u een turbo long. Om extra te profiteren van een waarde daling, koopt u een turbo short.

Turbo Long en
turbo Short.

Turbo’s worden in Nederland uitgegeven door RBS, Goldman sachs, ING, Commerzbank en Citigroup. Sinds juli 2014 biedt Binck ook Binck turbo's aan. Sommige uitgevende instellingen gebruiken andere namen voor turbo’s zoals Sprinters of Speeders. Al deze turbo’s werken op vergelijkbare wijze. Bij aankoop van een turbo long wordt de onderliggende waarde door de uitgevende partij aangekocht. Hierbij wordt een deel van de kosten gefinancierd door de uitgevende partij, het overige deel wordt betaald door de belegger. De rente over het door de uitgevende partij gefinancierde deel, wordt betaald door de belegger. Hier zit dan ook het verdienmodel voor de uitgevende partij.

Als de onderliggende waarde stijgt, stijgt de waarde van de turbo long in verhouding sneller. Maar als de onderliggende waarde daalt, daalt de waarde van de turbo long ook sneller en kan de investering in gevaar komen. Voor het laatste geval heeft elke turbo een stoploss ingebouwd die de uitgevende partij én ook de belegger beschermt. Een stoploss is een order om de turbo te verkopen als de onderliggende waarde gedaald is tot een vooraf gestelde koers of waarde. Hierdoor komt de investering van de uitgevende partij niet in gevaar en kan de belegger nooit meer verliezen dan zijn initiële inleg. Mocht in een zeer uitzonderlijk geval de onderliggende waarde toch onder het stoploss-niveau uitkomen, dan is het verlies voor de uitgevende partij.

Rekenvoorbeeld turbo long

We kijken naar de turbo long 21,50 op het aandeel Royal Dutch Shell. De onderliggende waarde van het aandeel is € 25. Het financieringsniveau van de bank is € 20, de turbo long kost u dus (25-20) € 5. De hefboom is 25/(25-20)= 5.

Het aandeel Royal Dutch Shell stijgt met ruim 10% naar €27,50. Wat doet dit met de prijs van de turbo? Deze is nu (27,50-20) €7,50 waard. Dit betekent een waardestijging van 50%. Het aandeel Royal Dutch Shell kan uiteraard ook dalen, stel het daalt met 14% en raakt daarmee het Stoploss-niveau van €21,50.

Wat doet dit met uw investering in de turbo? Deze is nu (21,50-20) €1,50 waard, een verlies van 70%.

Rekenvoorbeeld turbo short

We kijken naar de turbo short 28 op het aandeel ASML. De onderliggende waarde van het aandeel is € 25. Het financieringsniveau van de bank is € 30, de turbo short kost u dus (30-25) € 5. De hefboom is 25/30-25= 5.

Het aandeel ASML daalt met 10% naar €22,50. Wat doet dit met de prijs van de turbo? Deze is nu (30-2250) €7,50 waard. Dit betekent een waardestijging van 50%. Het aandeel ASML kan uiteraard ook stijgen, stel het stijgt met 10% tot €27,50.

Wat doet dit met uw investering in de turbo? Deze is nu (30-27,50) €2,50 waard, een verlies van 50%.

En hoe zit het met
een turbo short?


Een turbo short werkt omgekeerd in vergelijking met een turbo long. Bij een turbo short leent de uitgevende partij de onderliggende waarde voor de belegger en verkoopt het op de beurs. De opbrengst wordt, samen met de waarde van de turbo short, rentedragend aangehouden. Bij verkoop van de turbo short wordt de onderliggende waarde teruggekocht. Wanneer dit op een lagere koers gebeurt dan de verkoopkoers, is de opbrengst voor de belegger. Ook bij een turbo short worden uitgevende partij en de belegger beschermd door een Stoploss. Als de onderliggende waarde dit van te voren vastgestelde punt raakt, zal de uitgevende partij de onderliggende waarde terugkopen. Daardoor kunt u ook bij een turbo short nooit meer verliezen dan uw initiële inleg.

Wilt u ervaring opdoen met beleggen in turbo’s?
Oefen dan eerst met de schaduwportefeuille van Binck.


Meer beleggingsinstrumenten   Ja, ik wil ook beleggen bij Binck

De informatie over beleggingsproducten is bedoeld ter algemene informatie en is niet bedoeld als advies. Ondanks het feit dat Binck alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina's, en daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan Binck niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Wij adviseren u om eventuele transacties altijd te toetsen aan de uitkomst van uw Financieel Rijbewijs en om niet te beleggen in financiële instrumenten waarvan u de risico’s niet begrijpt. Aan de informatie op deze pagina's kunnen geen rechten worden ontleend.