• Beleggen in...

Beleggen in online gaming & e-sports

Investeren in de game-industrie: kinderspel of next level?

Midden jarig tachtig was het dat mijn zus en ik een tweedehands spelletjescomputer cadeau kregen. De iconische Atari 2600 – waar er wereldwijd dertig miljoen van zijn verkocht – betekende voor ons vele uren spelplezier tijdens regenachtige zondagen. Van de onderlinge wedstrijdjes hielden we op een papiertje de scores bij. Veel meer dan een bakje chips en eeuwige roem viel er niet te verdienen.

Hoe anders is dat tegenwoordig. In de zomer van 2019 werd de World Cup finale – prijzenpot $ 30,4 miljoen! – van het populaire spel Fortnite bekeken door een volgepakt Arthur Ashe tennisstadion. Ook online waren tientallen miljoenen toeschouwers.

Videospellen spelen is tegenwoordig big business; het is zelfs een van de snelst groeiende markten. En dat opent deuren voor beleggers die willen investeren in specialisten die actief zijn in deze sector. Met dit artikel wil ik u dan ook op weg helpen om een satelliet op dit vlak toe te voegen aan de portefeuille.


Electronic Sports

Ofwel: videospellen spelen op competitief niveau. Meestal wordt de Engelse term "E-Sports" gebruikt. Tegenwoordig gebeurt dat op grote en goed georganiseerde evenementen waar meerdere (professionele) spelers elkaar treffen. Deze spelers beheersen het computerspel, maar hebben ook motorische en mentale vaardigheden nodig – zoals oog-handcoördinatie, reactiesnelheid en tactische oriëntatie – om succesvol te zijn tijdens een wedstrijd.

De eerste e-sportwedstrijd werd in 1980 georganiseerd door het Amerikaanse videospelbedrijf Atari. Hun toernooi van het destijds bij veel gamers geliefde spel ‘Space Invaders’ trok 10.000 deelnemers. Dankzij het moderne internet, sterk verbeterde techniek en gedaalde computerprijzen kwamen mondiale competities binnen handbereik. Rond het jaar 2000 begon de game-industrie – en de bijbehorende evenementen – aan een gestage opmars.


Kijkcijferkanonnen en veel jonge fans

Wellicht verrassend voor wie gewend is naar NOS Studio Sport te kijken, maar E-sport evenementen trekken tegenwoordig veel (online) publiek. Noemenswaardig in dat kader: in 2018 wist alleen de NFL Super Bowl finale (American football) iets meer publiek te trekken dan de finale van League of Legends (100 miljoen kijkers), een andere populaire videogame. Alle andere grote finales van ‘echte’ Amerikaanse sportevenementen zoals honkbal, basketbal en hockey bleven hierbij ver achter. En de (online) publieksaantallen groeien. In de volgende figuur is deze (verwachte) ontwikkeling goed te zien.

beleggen in esports en online gaming - groeisector

Geografisch gezien is e-sport vooral populair in Azië-Pacific en Noord-Amerika. Door de technologische vooruitgang wordt het echter steeds meer een wereldwijd fenomeen.

Ook wetenswaardig, de gemiddelde leeftijd van de 454 miljoen e-sportsfans (2019) is 28. Een groot verschil met de klassieke sporten in bijvoorbeeld Amerika. Daarvan ligt de leeftijdsgrens van de fans tussen de 40 en ruim 60.


De ‘spelers’ uit de e-sportsindustrie

Deze relatief jonge, maar grote groep enthousiastelingen biedt ondernemingen kansen. De bedrijven die een graantje mee willen pikken zijn dan ook divers. Van spelontwikkelaars (Activision Blizzard en Nintendo) tot producenten van chips en hardware (Advanced Micro Devices). En alles daartussen.

Het interessante is dat een brede groep bedrijven momenteel in e-sports investeert. Er is een groeiend aantal partnerships tussen gameontwikkelaars, techbedrijven en traditionele sportfranchises. In het volgende overzicht ziet u voorbeelden van spelers uit de e-sportsindustrie.



Type bedrijf / organisatie
(voorbeelden)
Voorbeelden van investeringen
Videogamebedrijven
(Activision, Tencent)
  • Videogames ontwikkelen en produceren
  • Professionele e-sportscompetities ontwikkelen
Professionele e-sportsteams
(Team Liquid, Fnatic)
  • Franchisevergoedingen aan eigenaren van competities
  • Bedrijfssponsoring
e-sportslocaties
(Barclays Center, Staples Center)
  • Nieuwe infrastructuurprojecten
  • Bestaande arena's en locaties gebruiken
Online streamingservices
(Twitch, YouTube)
  • Technologie-infrastructuur ter ondersteuning van grote aantallen online kijkers
  • Sponsoring van individuele streamers faciliteren
Techbedrijven
(Amazon, Microsoft)
  • Streamingdiensten
  • Consoles en hardware produceren voor het spelen van games
Universiteiten en Hogescholen
(NYU, UC Irvine)
  • Beurzen voor e-sporters
  • Techlabs voor gaming
Professionele sportorganisaties
(Manchester United, PSG)
  • Investeren en sponsoren van professionele e-sportsteams
  • Gedeelde aparatuur en faciliteiten voor teams
Steden en gemeenten
(Arlington - Texas, Sydney - Australië)
  • Bouwen van arena's specifiek voor e-sports
Traditionele merken
(Mercedes, Red Bull)
  • Advertenties gericht op e-sportskijkers en -deelnemers
Mediabedrijven
(Disney, Sport1)
  • Live uitzendrechten voor toernooien.

Bron: VanEck


Sterke groei omzet en aantal spelers

Dat online gaming flink groeit, blijkt wel uit de omzetontwikkeling van de gehele sector. Marktonderzoeker Newzoo – een specialist voor analyses en data op e-sportsgebied – presenteert jaarlijks het ‘Global Games Market Report’.

groei omzet in gamingsector

Hieruit blijkt dat de omzet stijgt van $ 90 miljard in 2015, via $ 160 miljard in 2020 naar zo’n $ 200 miljard eind 2023. Een sterke groei voor deze markt met een jaarlijkse stijging van ongeveer 9,28%. Dat maakt de sector groter dan bijvoorbeeld die van robotica.

Daarnaast verwachten ze dat er aan het eind van dit jaar wereldwijd zo’n 2,7 miljard (2015 1,45 miljard) gamers zijn. Overigens zijn de cijfers voor dit jaar en de komende jaren opwaarts bijgesteld ten opzichte van eerdere schattingen. Een belangrijke reden hiervoor is het coronavirus. Hierdoor zijn – of moesten – mensen wereldwijd massaal binnen blijven. Dat heeft niet alleen bedrijven als Netflix veel nieuwe abonnees opgeleverd voor haar streamingsdiensten van documentaires, films en series, maar ook de videogamesector een impuls gegeven.

De toekomst ziet er dus rooskleurig uit. Newzoo verwacht dan ook dat in 2023 de mijlpaal van liefst 3 miljard spelers wordt bereikt (!!).


Beleggen in gamebedrijven?

U kunt natuurlijk individuele aandelen van Tencent Holdings, Nvidia, Konami Holdings of eerdergenoemde bedrijven kopen. Beleggen in losse aandelen is echter risicovoller, zeker als het een groeimarkt betreft. Meespelen kán eenvoudiger. Er bestaat namelijk een heuse game-index, de MVIS® Global Video Gaming and eSports Index (MVESPOTR). In deze index zitten 25 bedrijven die minstens 50% van hun omzet halen uit videogaming en/of e-sports. Wilt u als belegger investeren in online gaming, dan is het aanbod op dat vlak beperkt. Gelukkig kan het wel met de VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS ETF (ISIN IE00BYWQWR46), een relatieve nieuwkomer die wordt afgekort als ESPO.

Met deze titel belegt u fysiek – tegen 0,55% kosten per jaar – in de 25 ondernemingen uit de MVESPOTR index. Het doel van het fonds is niet om de index te verslaan, maar om deze te volgen. Op een verwaarloosbare kostenfrictie na doet het fonds dat keurig. Vanwege de relatief korte historie van het beleggingsproduct heeft het nog geen sterrenrating bij Morningstar. Vermeldenswaardig: wie via Morningstar inzoomt op de performance van de ESPO, ziet dat het ETF de brede technologie benchmark MSCI World/Information Tech Net Return USD vanaf de oprichting verslaat.

Het dividend (0,75%) – logischerwijs laag voor een groeimarkt waar vrijkomende gelden doorgaans grotendeels worden geherinvesteerd in de business– wordt automatisch herbelegd. De titel noteert in euro’s en is via BinckBank – Zelf Beleggen en Fundcoach – verhandelbaar via de beurs van Frankfurt.

Wat nog meer? Als ‘prettige bijvangst’ belegt de indexvolger in aandelen die hoog scoren op duurzaam ondernemen én een kleinere CO2-voetafdruk hebben dan hun sectorgenoten. Overall krijgt de indextracker vijf wereldbollen voor wat betreft de Morningstar Sustainability Rating™.

En de belangrijkste risico’s? U loopt uiteraard marktrisico. Als financiële markten onder druk staan, dan zult u dat ook ervaren. In termen van beleggen als een voetbalcoach is het een aanvallende middenvelder. Verder is sprake van valutarisico. De titel noteert in euro’s, maar er zitten veel buitenlandse bedrijven in.

In een notendop is het fonds interessant voor langetermijnbeleggers die aandelenrisico kunnen en willen dragen, en die hun portefeuille willen diversifiëren ten opzichte van brede techbedrijven zoals AmazonApple, en Microsoft. En die met hun beleggingen goed gespreid willen meespelen met een van de snelst groeiende sectoren. Meer weten? Klik hier voor meer informatie over het fonds.


Beleggen in de sectoren van morgen

Wil u meer te weten komen over sectorbeleggen en de sectoren van de toekomst? Woensdag 11 november organiseerde de Binck Academy het webinar "Beleggen in de sectoren van de toekomst". In dit webinar vertelt beleggerstrainer Hans Oudshoorn hoe u met een deel van uw beleggingen kunt beleggen in water, de energietransitie en de sector biotechnologie. U kunt meer informatie vinden via de knop en/of direct aanmelden:

Meld u aan voor het webinar


Beleggen kent risico’s. Uw inleg kan minder waard worden.

Ook beleggen bij Binck?

Beleggen doet u bij BinckBank. Of u het graag zelf doet of wilt laten doen, bij BinckBank bent u aan het juiste adres.

Nu u hier toch bent...

Zoals u kan zien maken we u graag wijzer met nieuws, inspiratie en kansen.
Wilt u weten wat BinckBank u nog meer te bieden heeft?