No categories have been created yet.
Ronald Veerman , 01 oktober, 2019
Update 11 oktober: Technologiebedrijf CM.com ziet voorlopig af van de beursgang. De reden die hiervoor is gegeven zijn de ongunstige marktcondities. Lees hieronder onze blog over de beursgang toen nog niet bekend werd dat deze afgelast zou worden.
Wat twintig jaar geleden begon met een simpel sms-berichtje gaat uitmonden in een beursnotering van een heuse Hollandse berichtenboer. Binnenkort, de dag is op het moment van schrijven nog niet bekend, zullen de aandelen van het uit Breda afkomstige CM.com verhandelbaar zijn via Euronext en kunnen beleggers vrij investeren in de aanbieder van sms- en whatsapp-diensten.
Het verhaal van Club Message, de eerste naam van CM.com, startte in 1999 met een eerste sms van Gilbert Gooijers aan medeoprichter Jeroen van Glabbeek: “Kom je ook naar de Highstreet-discotheek?”.
Het was voor de twee TU Eindhoven studenten de start van een snelgroeiende berichtendienst om jongeren digitaal te informeren over de clubagenda in hun lokale discotheek. Van één discotheek ging het daarna in snel tempo naar een duizendtal clubs en werden in de jaren daarna ook allerlei andere berichtendiensten van de grond getild.
Inmiddels is CM.com uitgegroeid tot een communicatie- en transactieplatform dat jaarlijks meer dan 2 miljard berichten uitstuurt en wordt daarbij samenwerkt met gerenommeerde klanten en aanbieders. Van Albert Heijn, IKEA en de MediaMarkt tot de informatievoorziening en ticketverkoop van de prestigieuze Grand Prix in Zandvoort.
Glabbeek en Gooijers zijn, nadat ze op de middelbare school alfabetisch naast elkaar werden gezet, al meer dan 25 jaar vrienden en compagnons en samen vanaf het allereerste uur betrokken bij de start en groei van CM. Beide blijven ze ook na de beursgang CEO en COO en tevens grootaandeelhouder in het bedrijf
CM.com is inmiddels in twaalf landen actief. Volgens het eind september gepubliceerde prospectus werd over de eerste helft van 2019 een omzet van 44,3 miljoen euro behaald en een winst voor belasting van 223.000 euro.
Het bedrijf denkt de komende jaren snel te kunnen groeien door de opmars van zogenaamde ‘conversational commerce’, waarbij communicatie, interactie en betalingen via berichtendiensten plaatsvindt. “Wij rekenen zelf met een jaarlijkse groei van 35% per jaar, maar de consensus van analisten ligt op 22%”, aldus CEO Van Glabbeek. Veel meer over de groeikansen - en ook over mogelijke risico’s - is te lezen in het prospectus.
Na de beursintroducties van Prosus en Fastned eerder dit jaar is de IPO van CM.com de eerste dit jaar waar beleggers ook echt kunnen inschrijven om te (her)plaatsen aandelen.
Het bedrijf uit Breda hoopt hiermee zo’n 100 miljoen euro op te halen, geld dat geïnvesteerd gaat worden in de verdere groei van het concern. Dividend zal daarbij voorlopig niet worden uitgekeerd.
Meer praktische informatie over onder meer de inschrijvingsperiode en de beursgang zelf is terug te vinden in het hierna volgende overzicht.
Beleggen in producten zoals aandelen brengt risico’s met zich mee. Resultaten van het bedrijf of de bedrijven waarin u belegt kunnen immers tegenvallen. Dit geldt ook voor de resultaten van CM.com. De aandelen zijn niet eerder op de publieke markt verhandeld en er is geen garantie dat er een actieve en liquide markt voor de aandelen ontstaat. De koers van de aandelen kan dalen. Daarnaast heeft CM.com niet de intentie om de komende jaren dividend uit te betalen.
Voor u besluit zich wel of niet in te schrijven op de emissie – en in welke omvang - is het belangrijk dat u alle beschikbare informatie weegt. Behalve dit artikel kunt u daarvoor ook berichten in de media volgen en uiteraard ook het prospectus raadplegen.
Beleggen kent risico’s. Uw inleg kan minder waard worden.
Beleggen doet u bij BinckBank. Of u het graag zelf doet of wilt laten doen, bij BinckBank bent u aan het juiste adres.
Zoals u kan zien maken we u graag wijzer met nieuws, inspiratie en kansen. Wilt u weten wat BinckBank u nog meer te bieden heeft?