• Stockpicking

Coronacrisis: Ongekende situatie

Wat kunt u doen?

Nico Inberg als beleggingsanalist verbonden aan IEX Premium. 

Het is crisis op de beurs en niet alleen daar: deze keer ook in de reële economie. De uitbraak van het coronavirus zet onze samenleving volledig op zijn kop.

Daaroverheen kwam nog een prijsoorlog in de oliemarkt. Even kort daarover: de OPEC kwam met de Russen niet uit afspraken over inkrimping van de olieproductie.

Als gevolg daarvan koos Saoedi-Arabië voor de aanval en verlaagde zijn olieprijs drastisch. Dat zet de hele oliemarkt op zijn kop en daardoor zien we ook bij onze nationale trots Shell een forse koersval.

Het grootste probleem is uiteraard het coronavirus. In Azië is de uitbraak ervan inmiddels redelijk onder controle maar is het dagelijks leven wel drastisch veranderd: mensen worden gecontroleerd op koorts en het sociale leven is nog steeds niet volledig teruggekeerd naar normaal.

Anders is het in de westerse wereld. De Zuid-Europese landen hebben inmiddels te maken met grote problemen terwijl landen als de VS en Engeland de ernst van de situatie nog steeds niet volledig onderkennen.

Dat betekent dat de situatie eerst nog slechter wordt, voordat die verbetert.

Goed nieuws is er ook: centrale banken en overheden doen er alles aan om burgers en bedrijven door de crisis heen te slepen. Enorme steunpakketten, werktijdverkorting, belastinguitstel – het hele arsenaal wordt uit de kast gehaald om de enorme economische dip te kunnen doorstaan.

Dit is het plaatje dat iedereen inmiddels wel kent: het tempo van nieuwe besmettingen moet worden vertraagd, anders kan de zorg het niet aan.

Dat betekent effectief dat het sociale leven, én dus een deel van de economie, min of meer platgelegd moeten worden.

Veel bedrijven krijgen daarmee een cashflowprobleem: geen omzet is geen geld. De kosten lopen echter wel door.

Hier moeten de overheden instappen en dat kan in ons land redelijk makkelijk: het kabinet heeft veel ruimte om de begroting op te rekken. In andere landen is dat helaas anders.

De gaten die in de economie vallen zijn tijdelijk, maar hoe tijdelijk weten we niet en ook niet hoe groot die gaten zullen zijn. Sommige sectoren (transport, toerisme, horeca, uitgaan) vallen volledig stil, andere sectoren als voeding en telecom gaan gewoon door.

Ook zien we een versnelling naar online, of digitaal zo u wilt. Bedrijven die daar sterk in zijn, zien hun omzet juist toenemen. Voorbeelden zijn Flow Traders, Takeaway.com, Amazon.com maar ook een bedrijf als Zoom Video Communications, door de grote vraag van scholen naar hun diensten.

Wat kunt u doen?

Panikeren heeft geen zin; overheden en centrale banken moeten ook de beurs door deze crisis heen trekken. In een crash gaat alles mee, want dan moet er geld gemaakt worden.

Voor wie nog ruimte heeft, of voor wie dit een goed moment is om te beginnen met beleggen, zijn er een paar handvatten die belangrijk zijn.

  • Op zoek gaan naar de bodem heeft geen zin, die kan niemand timen
  • Zoek bedrijven die financieel robuust zijn, met een degelijk verdienmodel, die opereren in een groeiende markt
  • Gooi niet alle eieren in één mandje, en spreid ook in de tijd

Een bedrijf dat het nu goed doet, en dat ook na de crisis naar onze mening ook goed zal blijven presteren, is ons eigen Ahold. 

Ahold: Kopen  Koersdoel: €24,20   Huidige koers: €19,25

Samenvatting

  • Coronavirus lokt hamstergedrag uit en veranderend bestedingspatroon (meer online)
  • Lockdown stuwt omzet supermarkten
  • Degelijk gefinancierd

Hamstergedrag van consumenten en bedrijven zorgde ervoor dat supermarkten een aantal topdagen achter de rug hebben. Daarnaast gaat ook de sluiting van horecagelegenheden de supermarkten in de kaart spelen.

Bij dalend consumentenvertrouwen wordt bespaard op grote uitgaven maar gaan we dat geld wel uitgeven aan kleine zaken voor thuis.

Eten en drinken wordt vooral bij de supermarkt gehaald en daar profiteren die de komende maanden van. Beide effecten zijn tijdelijk, maar zorgen voor extra inkomsten.

Een blijvend effect is dat door het gedwongen thuisblijven meer mensen gebruik gaan maken van de online mogelijkheden van Ahold (albert.nl, bol.com). Hierdoor kan Ahold versneld een bredere klantenkring opbouwen voor met name albert.nl.

Risico’s zijn er ook

Ahold krijgt op onlinegebied wel te maken met de entree van online retailer Amazon in Nederland. In reactie daarop is Ahold al bezig bol.com meer te diversifiëren: meer producten en vooral meer verkoop door derden, die zaken aanbieden waarover dan een marge wordt gerekend.

Deze zomer, als Amazon in juli zijn jaarlijkse Prime-dag houdt (grote uitverkoop) zullen we zien welk marktaandeel het weet te veroveren.

Amazon mag niet onderschat worden, maar ook niet óverschat: de Nederlandse markt is al veel meer digitaal dan de Duitse, waar Amazon gemakkelijk een groot marktaandeel wist op te bouwen.

Daarnaast zal, wanneer de economie niet volledig herstelt, het uitgavenpatroon van de gemiddelde consument lager komen te liggen. Dat gaat ten koste van de betere supermarkten, die dan via prijsoorlogen weer marktaandeel moeten gaan winnen.

Omzet- en winstcijfers

Afgelopen jaar kende Ahold wat tegenvallers in de VS waar een grote staking plaatsvond en extra investeringen in distributiecentra moesten worden gedaan. Uiteindelijk kwam alles nog redelijk op z'n pootjes terecht met een winst per aandeel van €1,71.

Omzet en winstcijfers
Tabel: omzet- en winstcijfers Ahold Delhaize (Bron: Reuters/IEX Premium)

Voor dit jaar wordt eenzelfde tot licht stijgende winst verwacht. De effecten van de coronacrisis zijn daarin nog niet verwerkt: hamstergedrag gaat de winst stuwen en ook als de coronacrisis zich verdiept en langer duurt dan geanticipeerd, heeft dat een positief effect op supermarkten.

Waardering supermarktketens

In de sector is Ahold eerder aan de goedkope kant, te meer daar het een wat hogere groeivoet kent dan de overige supermarkten, met dank aan de sterke positie in eigen land en in Oost-Europa. Synergie-effecten in de VS zorgen ook nog eens voor lagere kosten, dus hogere winstmarges.

Naam Omzet hGroei K/W

Walmart ($)

538 mrd

2,9%

23

Metro

27,7 mrd

2,3%

18

Colruyt

9,5 mrd

1,7%

15,5

Casino

36 mrd

4,5%

14

Kroger ($)

124 mrd

1,9%

13,8

Ahold

68 mrd

3,3%

11,6

Carrefour

74 mrd

0

10,6

Tabel: Peervergelijking grote supermarktketens Europa en VS (peildatum 11 maart)

Ook gezien de historische k/w is Ahold vaan de goedkope kant. Een normale koers/winstverhouding zou naar onze mening  eerder rond 14 liggen. Dat betekent een koersdoel van €24,20 en een upside van 20%. 

Historische-koerswinst

Tabel: historische koerswinstverhouding Ahold

Ahold betaalt 40-50% van de winst uit aan dividend. Over 2019 werd het dividend vastgesteld op €0,76, wat een dividendrendement geeft van 4,1%. Daarnaast koopt Ahold voor €1 miljard (5% van de marktkapitalisatie) aan eigen aandelen in dit jaar.

De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Conclusie

Supermarkten profiteren van de coronacrisis en die duurt langer dan gedacht. Hamstergedrag en stilleggen van horeca zorgen tijdelijk voor extra omzet terwijl Ahold zijn online strategie versneld kan uitrollen. De financiële positie is degelijk, met een netdebt/ebitda van 2.

Beleggen kent risico’s. Uw inleg kan minder waard worden.

Naar het orderscherm

Disclaimer: Inberg heeft een longpositie in Ahold Delhaize

 

 Bronnen: Ahold Delhaize, Thomson Reuters, VWD, IEX Beleggersdesk

Ook beleggen bij Binck?

Beleggen doet u bij BinckBank. Of u het graag zelf doet of wilt laten doen, bij BinckBank bent u aan het juiste adres.

Nu u hier toch bent...

Zoals u kan zien maken we u graag wijzer met nieuws, inspiratie en kansen.
Wilt u weten wat BinckBank u nog meer te bieden heeft?