• Actualiteit

Vol gas met Tesla?

De producent van de electrische auto's lijkt een bumpy road tegemoet te gaan

Menig belegger zal met opgetrokken wenkbrauwen gekeken hebben naar het aandeel Tesla. Enkele dagen geleden (op 13 juli 2020) zette het aandeel de hoogste koers ooit neer: $ 1.794,51 intraday. Op 18 maart van dit jaar was de intraday low $ 350. Dit betekent een stijging van 412% in minder dan 4 maanden. Wat is hier aan de hand? Heeft Elon Musk (de flamboyante topman van Tesla) een manier gevonden om lood in goud te veranderen? Of zijn er andere dingen aan de hand?


Zeker niet voor iedereen

Beleggen in aandelen zoals Tesla is zeker niet geschikt voor iedereen. De prijsbewegingen op 1 dag kunnen in de tientallen procenten lopen en dat vergt meer dan stalen zenuwen alleen. De vraag is hier zelfs gerechtigd of dit wel beleggen is, of dat het veel meer neigt naar speculeren. Dat is een vraag die u zelf dient te beantwoorden. Weet in ieder geval dat beleggen/handelen/speculeren in een zo extreem beweeglijk aandeel als Tesla een (emotionele) rollercoaster zal zijn. 

Beleggen kent risico’s. Uw inleg kan minder waard worden. 

De winstcijfers

Ik ga u niet vermoeien met diepgravende financiële analyses. Ik wil voor u een paar dingen op rij zetten en u mag daar uw eigen conclusies aan verbinden. Als eerste de winst: 

Tesla - Geschatte winst per aandeel


De gemiddelde verwachting voor de winst per aandeel voor volgend jaar is $ 12,08. Bij een slotkoers van $ 1.415,65 betekent dat een (verwachte) koerswinstverhouding van 121 voor volgend jaar. Kijkend naar de winst van de afgelopen 12 maanden is de koerswinstverhouding boven de 600.  

Marktkapitalisatie

Marktkapitalisatie is het aantal uitstaande aandelen vermenigvuldigd met de beurskoers. Bij een koers van $ 1.415,65 is dit ruim 262 miljard dollar voor Tesla. Het begrip veel of weinig kan alleen bepaald worden in relatie met iets anders: kijken naar twee grote autobouwers – Toyota en Volkswagen – levert  een interessant beeld op. De marktwaarde van Toyota en Volkswagen samen is $ 245 miljard ($73 miljard voor VW en $172 miljard voor Toyota). Tesla is dus meer waard in zijn eentje. 

Wat daarbij niet uit het oog verloren mag worden is het aantal verkochte auto’s. Voor Toyota en VW lag dit in 2019 tezamen op 20 miljoen auto’s; voor Tesla op 367.000. Voor de eerste helft van 2020 waren de cijfers als volgt: 180.000 auto’s voor Tesla en grofweg 6 miljoen voor de combinatie Toyota/Volkswagen. Dit is nu factor 33 keer meer auto’s voor de combinatie dan voor Tesla.

Het belang van China

De verkopen van Tesla in de VS hebben nooit de top van het tweede halfjaar van 2018 kunnen evenaren. Voor groei zijn Europa en China daarom belangrijk. Vanuit dit perspectief zijn de oplopende spanningen tussen de VS en China geen goed nieuws.


Tesla in de S&P500?

Opgenomen worden in de belangrijkste aandelenindex ter wereld betekent heel veel. Vanaf de dag dat een aandeel onderdeel wordt van de index, zullen alle passieve fondsen (ETF’s) het fonds op moeten nemen. Dit zorgt voor extra vraag naar het aandeel. Op dit moment niet zozeer van de ETF’s zelf (want Tesla is nog geen onderdeel van de te volgen index) maar wel van professionele handelaren en hedgefunds die anticiperen op de vraag die er zal komen vanuit de ETF’s. 

Het is nog niet zeker dat Tesla opgenomen gaat worden in de S&P500 index, maar met vier kwartalen achter elkaar winst hebben ze alvast aan een van de voorwaarden voldaan. Verder wordt er normaal gesproken eens in het kwartaal ‘geschoven’ in de index, maar de reglementen staan toe dat het ieder moment kan gebeuren. De mogelijke opname in de index heeft dus een koersopdrijvend effect.


Short squeeze?

Het lijkt erop dat Tesla fundamenteel gezien ‘duur’ is. Dit hebben meer mensen eerder (en ook op lagere niveaus) gedacht en zij zijn daarom het aandeel short gegaan. (Lees hier meer over short gaan).

Op dit moment staan er ruim 147 miljoen aandelen uit. Het aantal aandelen short bedraagt 12,7 miljoen, 8,63% van het totaal uitstaande aandelen. (Dit was trouwens nog hoger). Kortom, veel mensen ‘zitten scheef in het aandeel’: zij zullen aan de koopkant moeten opereren om de verliezen te beperken.

Dit geeft trouwens ook nog maar eens aan wat het gevaar van short gaan is. Een aandeel kan immers nooit meer dan 100% dalen, maar wel meer dan 100% stijgen (en theoretisch zelfs oneindig). De mensen die het aandeel short gegaan zijn op $500 kijken nu al bijna tegen een verlies van 200% aan.

tesla short squeeze
(Bron: Shortsqueeze.com)

 

Bigger fool theory

Neemt u deze uitspraak alstublieft niet te letterlijk! De kern van deze theorie is dat alles koopwaardig is als u in staat bent iemand te vinden die bereid is om er meer voor te betalen dan u gedaan heeft. (Lees er hier meer over).

Op dit moment is het aandeel Tesla hot: een zeer charismatische en visionaire leider, een zeer interessante bedrijfstak en een alsmaar stijgende koers. Anders gezegd, dit trekt ook beleggers aan die minder goed hun huiswerk doen – en dan werkt deze theorie op zijn best.


Hoe nu verder

Zoals altijd op de beurs zijn er redenen om te kopen en om te verkopen. Fundamenteel is Tesla op dit moment (heel) duur. Toch zijn er een aantal andere factoren – mogelijke opname in de S&P500 index en een potentiele short squeeze – die een koersopdrijvend effect kunnen hebben. Er is dus ruimte voor stijging. Tegelijkertijd is er ook ruimte voor daling; het gemiddelde koersdoel van 36 analisten (volgens Bloomberg) is $ 1.098. Van de analisten geven 6 een ‘koop’, 16 een ‘houden’ en 14 een ‘verkoop’ als advies.


Hoe hier mee om te gaan

Er is niemand die zegt dat u moet beleggen in Tesla. U kunt dit spektakel ook rustig vanaf de zijlijn gadeslaan. Als u echter wel een (long of short) positie in wilt nemen, weet dan dat de auto zelf ongetwijfeld fantastisch rijdt, maar dat u als belegger – zowel in zijn vooruit als in zijn achteruit - een bumpy road tegemoet gaat.

Beleggen kent risico’s. Uw inleg kan minder waard worden.

Ook beleggen bij Binck?

Beleggen doet u bij BinckBank. Of u het graag zelf doet of wilt laten doen, bij BinckBank bent u aan het juiste adres.

Nu u hier toch bent...

Zoals u kan zien maken we u graag wijzer met nieuws, inspiratie en kansen.
Wilt u weten wat BinckBank u nog meer te bieden heeft?