Aandeelhoudersvergadering Shell en Ajax populair bij beleggers

Daarnaast veel interesse voor streamen jaarvergadering

De duizenden particuliere beleggers die jaarlijks de aandeelhoudersvergaderingen van beursgenoteerde bedrijven bezoeken vormen een vaste kern. Bijna 80 procent van de kleine beleggers heeft namelijk nog nooit zo’n vergadering bezocht.

Dat blijkt uit onderzoek* van Binck onder Nederlandse particuliere beleggers.

Op het moment dat tientallen op Euronext genoteerde bedrijven hun jaarlijkse vergadering voorbereiden blijken kleine beleggers ook verdeeld over het nut daarvan. De helft vindt de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA) nuttig en de andere helft niet.

Wel blijkt er duidelijke interesse, ook onder de niet AvA-bezoekers, om de vergaderingen online op internet te volgen.

Shell trekt jaarlijks de meeste kleine beleggers naar haar aandeelhoudersvergadering, gevolgd door Ahold Delhaize. Opvallend is dat de lijst er anders uitziet indien wordt gekeken naar de relatieve populariteit. In dat geval duiken namen als Porceleyne Fles, Brill en Ajax bovenin de lijstjes op, met minder actieve beleggers maar een hogere AvA-opkomst.

Meesten onbekend met AvA

Slechts een op de tien particuliere beleggers geeft aan in het verleden meerdere malen een aandeelhoudersvergadering te hebben bezocht.

Bijna tachtig procent deed dat nog nooit. Als belangrijkste redenen worden daarbij opgegeven geen tijd (29 procent) en geen aanleiding voor geweest (22 procent). Ruim 16 procent van de groep geeft aan de AvA simpelweg niet interessant te vinden.

Invloed klein, maar wel beter inzicht

Particuliere beleggers zijn verdeeld over de toegevoegde waarde van aandeelhoudersvergaderingen. De helft ziet er het nut niet echt van in, maar de andere helft juist wel

De grootste groep (27%) antwoordt negatief en geeft aan nauwelijks invloed te kunnen uitoefenen, terwijl 20 procent juist aangeeft dat de tijdens een AvA meer inzicht krijgen in het bedrijf.

Zijn AvA's nuttig en belangrijk?

Vooral luisteren

Van de groep beleggers die wel al eens een aandeelhoudersvergaderingen bezocht geeft een overgrote meerderheid aan ter plaatse vooral te luisteren en de vergadering te volgen (72 procent).

Zo’n 10 procent neemt actief deel aan de vergadering en de rest gebruikt de AvA vooral om contact te leggen met medewerkers/bestuurders van het bedrijf en met andere aandeelhouders.

Welk type AvA bezoeker bent u?

Waardering voor video-vergadering

Bij steeds meer beursgenoteerde bedrijven is het mogelijk de aandeelhoudersvergadering online te volgen en beleggers vinden die mogelijkheid interessant.

Terwijl 80 procent nog nooit een AvA bezocht geeft ruim 40 procent van de particuliere beleggers aan wel gebruik te willen maken – of al gebruik maakt - van de mogelijkheid de vergadering digitaal te volgen.

Ruim 12 procent bezoekt toch liever persoonlijk een vergadering, terwijl 44 procent ook hier geen behoefte aan heeft.

Shell koploper

Uit een analyse van Binck over het AvA-bezoek van kleine beleggers blijkt dat Shell met afstand het grootste aantal particulieren naar haar jaarlijkse vergadering trekt. Ahold, BAM en KPN volgen op gepaste afstand.

De lijst met meest bezochte jaarlijkse AvA’s door particuliere beleggers:

1. Royal Dutch Shell
  2. Ahold Delhaize
  3. BAM
  4. KPN
  5. Philips
  6. Heineken
  7. Sligro
  8. ING Groep
  9. Lucas Bols
  10. Aegon

Bron: Data BinckBank

Bij deze lijst is gekeken naar de opkomst bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, die doorgaans in april en mei worden gehouden. Ook bezochten veel beleggers vorig jaar vergaderingen van bedrijven als Akzo Nobel, Delta Lloyd en TMG, waar een overnamediscussie speelde. Omdat het daarbij om meerdere vergaderingen ging komen deze bedrijven echter niet in de top-10 voor.

De populariteit van de aandeelhoudersvergadering kan ook worden gemeten op basis van het percentage actief in het fonds beleggende beleggers dat de bijeenkomst bezoekt. In dat geval duiken hele andere fondsen bovenin de lijst op, zoals aardewerkfabrikant Porceleyne Fles, boekenuitgever Koninklijke Brill en voetbalclub Ajax. De jaarlijkse vergaderingen van deze kleinere fondsen trekken vele tientallen kleine aandeelhouders.

Dit onderzoek is ook in PDF-vorm beschikbaar.

* Data-onderzoek en enquete onder zelfbeleggers Binck Nederland maart/april 2018

Word klant   Log in