AEX én rente omhoog in 2018

Binck-belegger ziet AkzoNobel en KPN als overnameprooi

2017 komt in de boeken als een mooi beursjaar, maar wat gaat er in het nieuwe jaar gebeuren met de AEX, de dollar en de rente? Analisten, banken en economen tuimelen dezer dagen over elkaar heen met hun beursvoorspellingen voor het nieuwe jaar. Maar wat denkt de kleine belegger zelf? Binck vroeg het deze maand aan haar beleggende klanten. Hieronder ziet u wat onze particuliere beleggers voorspellen voor 2018.

1. AEX

De kleine Nederlandse belegger blijft ook in 2018 positief over het beursklimaat. Gevraagd naar een eindstand van de AEX op 31 december 2018 geeft de meerderheid een hogere stand voor de beursgraadmeter door. Kijkend naar het gemiddelde verwachten Binck-beleggers dat de AEX eind volgend jaar op 565,99 punten eindigt. Ruim 20 procent ziet zelfs een stand van 600 of hoger, maar daarentegen ziet 1 op de 10 beleggers de AEX op 500 of lager eindigen.

2. Rente

De lange rente bleef in 2018 extreem laag en bewoog voor 10-jarig Nederlands papier rond of zelfs onder de 0,5 procent. Wellicht als gevolg van de aantrekkende economie en de voorzichtig aangekondigde afbouw van het stimuleringsbeleid van de ECB ziet 52% van de kleine beleggers de rente in 2018 toenemen naar een niveau tussen 0,5 en 1 procent. Een op de tien beleggers ziet de rente zelfs tot boven 1 procent stijgen, terwijl eenzelfde groep juist een daling tot onder 0,5 procent verwacht.

3. Euro-dollar

De dollar stond het afgelopen jaar onder druk en volgens beleggers komt daar in 2018 niet veel verandering in. Een jaar geleden moest slechts 1,05 dollar voor een euro worden betaald, maar komend jaar verzwakt de Amerikaanse munt zelfs nog iets verder tot een euro-dollarkoers van 1,20.

4. Invloed op sentiment

Gevraagd naar factoren die de beurs het komend jaar het meest – zowel positief als negatief – kunnen beïnvloeden worden geopolitieke ontwikkelingen door 29 procent als belangrijkste factor genoemd. Ook de ontwikkeling van de economische groei (26 procent) en de Europese rente (24 procent) worden door beleggers als belangrijke bepaler van het beursklimaat bestempeld.

5. Grootste koerswinst

Beleggers konden in de enquête ook aangeven welke van de vijftig AEX en AMX-fondsen volgens hen qua koerswinst het beste gaan presteren in 2018. Bovenaan eindigt in die lijst Ahold Delhaize, gevolgd door Shell. De top-5 wordt volgemaakt door ASML, Altice en Galapagos. Fondsen die allemaal hoge posities noteren in de Binck Beleggers Top 200 van het afgelopen jaar.

6. Overnamekandidaten

Het afgelopen jaar speelden ook de nodige overnameperikelen op het Damrak, met AkzoNobel als meest prominente mikpunt. Ook voor 2018 denken kleine beleggers dat AkzoNobel de belangrijkste overnamekandidaat op het Damrak zal zijn, niet ver gevolgd door KPN. TomTom, PostNL en Galapagos volgen op plek drie, vier en vijf.

7. Scoren met tech

Tenslotte vroegen we de Binck-beleggers welk buitenlands aandeel je volgend jaar echt in portefeuille dient te hebben. De aandelen van Apple en Amazon scoren het hoogst als favoriet buitenlands aandeel, gevolgd door Alphabet, Microsoft en Alibaba.