• Onderzoek

Dividend extra in trek door lage rente

Ideale dividendrendement is 4%

Aandelen en andere beleggingen die een hoog dividend uitkeren zijn extra in trek bij particuliere beleggers nu de rente al jaren zeer laag staat.

Dat blijkt uit onderzoek* van BinckBank over dividenduitkeringen en dividendrendement onder zelf beleggende Nederlanders.

Niet alleen geeft ruim 60 procent van de particuliere beleggers aan dat een hoog dividendrendement meespeelt bij het besluit een aandeel te kopen of te verkopen, maar tegelijk zegt liefst 70 procent anders en positiever naar dividenden te kijken nu de rente zeer laag staat.

Aanleiding voor het onderzoek is het gestarte Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA)- en dividendseizoen, waarna het grootste deel van de op Euronext genoteerde bedrijven nog voor de zomer (slot)dividend zal uitkeren aan haar beleggers.

Dividend maakt uit

Beleggers vinden het fijn als bedrijven – in staat zijn – dividend uit te keren. Dit jaar keren Nederlandse beursfondsen naar schatting zo’n 31,5 miljard euro aan dividend uit, ofwel 8,6 procent meer dan het jaar daarvoor.

Tweederde van de ondervraagde beleggers bestempelt dividend als een mooi vast stuk rendement, terwijl nog eens ruim 20 procent aangeeft dat daarmee benadrukt wordt dat een bedrijf goed draait.

Een minderheid, een kleine tien procent, heeft echter weinig op met de jaarlijkse dividenduitkering. Zij vinden het maar gedoe of hebben liever dat het geld in de onderneming blijft.

Lage rente helpt mee

Ruim 60 procent van de particuliere beleggers geeft desgevraagd aan heel bewust effecten met een hoog dividendrendement in de portefeuille op te nemen. Bijna een op de zes beleggers zegt hier zelfs zeer scherp op te letten.

De lage rente speelt daarbij ook een duidelijke rol. Zo geeft ruim 35 procent van de particuliere beleggers aan dividend daardoor nog sterker te zien als een vast stukje rendement.

Flink wat beleggers zijn door de lage rente ook bewust een groter deel van hun portefeuille in effecten met een hoog dividend gaan beleggen, ook al kleven aan beleggen hogere risico’s en kan de inleg (gedeeltelijk) verloren gaan.  Ruim 17 procent geeft zelfs expliciet aan een deel van het weinig rente opleverende spaargeld in effecten met een hoog dividend te hebben gestoken.

Welke invloed heeft de lage rente op uw houding?

Dividendfondsen in trek

De interesse voor hogere dividenden en dividendrendementen is behalve bij de keuze voor bepaalde aandelen ook zichtbaar bij andere beleggingen. In de lijst met meest populaire beleggingsfondsen, op basis van belegd vermogen, duiken ook een flink aantal dividendfondsen op.

Zo staan onder meer het Kempen Global High Dividend Fund, DWS Top Dividende Fund en het NN Hoog Dividend Aandelen Fonds prominent in de top-20 van meest populaire beleggingsfondsen. Ook bij de ETF’s staan dividendtrackers als iShares Euro Dividend en SPDR Dividend Aristocrats hoog in de lijst.

Cash of stock

Beleggers kunnen steeds minder vaak stockdividend of keuzedividend ontvangen, maar heel veel problemen lijkt men daar niet meer te hebben.

Van de groep beleggers die dividend ontvangt geeft 42 procent de voorkeur aan cashdividend, terwijl 38 procent stockdividend prefereert. De overige 20 procent heeft geen voorkeur.

Liever cash of stock?

Ideale dividendrendement is 4%

Ook peilden we bij particuliere beleggers welk dividendrendement zijzelf als ‘ideaal’ beschouwen. Hoe hoger hoe beter natuurlijk, maar we vroegen hen wel rekening te houden met feit dat niet uitgekeerde winst in de onderneming zou blijven.

Met afstand het meest genoemde percentage is hier 4 procent, door bijna 45 procent van de ondervraagden. Ruim 25 procent vindt 6 procent of meer echter beter, terwijl 5 procent het juist prima vindt als bedrijven waar ze in beleggen helemaal geen dividend uitkeren.

Wie is de winnaar?

Absoluut gezien is Shell al jaren de grootste dividenduitkeerder, maar veel interessanter voor beleggers is het dividendrendement ofwel het stukje extra rendement dat zij met hun belegging realiseren.

Uit een overzicht van Bloomberg (AEX- en AMX-fondsen) over 2017 komen onder meer AkzoNobel, Wereldhave en toch ook Shell over 2017 als winnaar naar voren.

Dividendrendement 2017**
Boskalis 3,18%
Ahold Delhaize 3,11%

Bron: Bloomberg, Maart 2018

Dit onderzoek is ook in PDF-vorm beschikbaar.

* Data-onderzoek en enquête in voorjaar 2018 onder zelf beleggende klanten van Binck Nederland
** Met inbegrip van bonusdividenden en andere bijzondere uitkeringen

Word klant   Log in