• Onderzoek

Opties na 40 jaar nog steeds populair

Amsterdamse optiebeurs ging op 4 april 1978 van start

Exact 40 jaar na de introductie op de Nederlandse markt zijn opties niet meer weg te denken voor particuliere beleggers.

Dat blijkt uit onderzoek van Binck onder haar zelf beleggende klanten naar aanleiding van de start van de Optiebeurs en de introductie van de optie op de Nederlandse financiële markten op 4 april 1978.

Een op de vijf particuliere beleggers bij Binck belegde het afgelopen jaar in opties. Na aandelen waren opties daarmee in 2017 de meest populaire beleggingscategorie. Qua handelsactiviteit zijn opties echter nog altijd de duidelijke nummer één onder beleggers.

Hoewel de meeste beleggers met opties handig willen inspelen op koersdalingen en -stijgingen geeft ook een grote groep (33 procent) desgevraagd aan opties in de eerste plaats te zien als een instrument om risico’s af te dekken.

(Lees hier ook het artikel: "We waren cowboys en verdienden geen cent")

De geschiedenis van de optiebeurs

De start van de optiebeurs in Amsterdam was weliswaar het begin van de officiële handel in Nederland en Europa, maar de optie zelf kende al een veel langere geschiedenis.

Meer dan tweeduizend jaar geleden was het de Griekse filosoof Thales die het recht op het gebruik van de lokale olijfpersen verwierf en dit recht later met winst doorverkocht toen – zoals hij had voorzien – sprake was van een recordoogst.

In eigen land was ook ten tijde van de tulpenmanie in 17e eeuw sprake van een levendige handel in opties en termijncontracten.

Maar het duurde uiteindelijk tot 1973 voordat de optiehandel zoals we die nu kennen van start ging op de Chicago Board of Options Exchange (CBOE), waarna Amsterdam vijf jaar later de Europese primeur had.

Meeste beleggingstransacties in opties

Aandelen zijn nog altijd de meest populaire beleggingscategorie en bevinden zich in de portefeuille van ruim 80 procent van de zelfbeleggers.

Opties en trackers volgen op respectabele afstand, maar wanneer gekeken wordt naar het aantal jaarlijkse transacties is een heel ander beeld zichtbaar. Opties waren daarbij vorig jaar goed voor 39 procent van de transacties bij Binck, tegen 34 procent voor aandelen. Verder blijkt dat trackers en beleggingsfondsen vaak voor de langere termijn worden gehouden.

Beleggingscategorieën 2017

Bron: BinckBank 2018

De percentages van door zelf beleggende klanten gehouden effectencategorieën tellen op tot boven 100% omdat veel beleggers meerdere categorieën in portefeuille hebben. Zo heeft bijvoorbeeld een op de zes aandelenbeleggers ook opties in portefeuille en is een kwart van de optiebeleggers ook actief met hefboomproducten zoals turbo’s en sprinters.

AEX-opties met afstand favoriet

Kijkend naar de onderliggende waarde valt vooral de populariteit van opties op de AEX-index op. Bijna de helft (47 procent) van alle optietransacties betrof vorig jaar opties op de AEX, terwijl bij de andere helft de grote individuele aandelen van de Amsterdamse beurs domineren. Tesla is pas op plek 41 het meest verhandelde buitenlandse optieaandeel.

De AEX-index en de tien meest populaire aandelen zijn daarbij goed voor bijna driekwart van alle optietransacties. Een top 10 van 2017 op basis van aantal transacties:

%-optietransacties
1. AEX 47.7%
2. Shell 6.2%
3. ASML 4.1%
4. ArcelorMittal 2.9%
5. ING 2.5%
6. Ahold Delhaize 2.4%
7. AkzoNobel 2.0%
8. Unilever 1.6%
9. DSM 1.6%
10. Philips 1.6%

Bron: BinckBank 2018

Kijkend naar de ordergrootte van deze transacties wijken deze cijfers nauwelijks af. Wel valt op dat in fondsen als ASML en Galapagos de gemiddelde transactiewaarde in de gemeten periode relatief hoog ligt.

Opties wisselend ingezet

Voor ruim 40 procent van de optiebeleggers is het instrument belangrijk tot zeer belangrijk bij hun dagelijkse beleggingen en beleggingsstrategie. Een kleine meerderheid geeft echter aan dat opties slechts een onderdeel van hun beleggingsactiviteit vormen en daarbij niet (heel) belangrijk is.

Opties zijn risicovolle beleggingsproducten en vereisen kennis, beleggingservaring en een hoge risicoacceptatie. De meeste optiebeleggers – zo’n 45 procent – gebruiken het instrument voor wisselende doelen. Een kwart mikt vooral op een koersstijging van de onderliggende waarde, terwijl circa 20 procent opties voornamelijk gebruikt om risico’s af te dekken.

Met welk doel belegt u in opties?

Optiestrategieën

De Butterfly, de Straddle en de Strangle. Voor ervaren optiebeleggers zijn deze optiestrategieën gesneden koek, waarbij met het oog op een beleggingsstrategie verschillende opties worden gecombineerd en risico’s worden beperkt.

Iets meer dan de helft van de optiebeleggers bij Binck geeft aan gebruik te maken van combinaties van opties. Een kleine 40 procent doet dit af en toe en circa 15 procent vaak.

Maakt u gebruik van optiestrategieën?

Looptijd

Ook vroegen we welke looptijd van de opties de voorkeur heeft indien hierin wordt belegd. Opties met een looptijd van meerdere maanden zijn daarbij veruit favoriet (51 procent).

Welke looptijd heeft uw voorkeur?

Bron: BinckBank 2018

Opties nog steeds een mannending

Dat nog altijd verreweg de meeste actieve beleggers mannen zijn is geen verrassing, maar deze groep is zelfs nog sterker oververtegenwoordigd bij opties. Ongeveer een op de acht zelfbeleggers bij Binck is vrouw, maar bij de optiebeleggers is dat slechts een op de twaalf.

Daarmee wordt het ook uit studies blijkende beeld dat vrouwen minder actieve en meer defensieve beleggers zijn bevestigd.

Beleggen doet u bij BinckBank. Of u het graag zelf doet of wilt laten doen, bij BinckBank bent u aan het juiste adres.

Nu u hier toch bent...

Zoals u kan zien maken we u graag wijzer met nieuws, inspiratie en kansen.
Wilt u weten wat BinckBank u nog meer te bieden heeft?