• Analyse

Shell blijft aan kop in Binck Beleggers Top 200

Ahold Delhaize weer volksaandeel, Avantium hoogste binnenkomer

Shell is in 2017 onveranderd het populairste aandeel onder Nederlandse particuliere beleggers, op gepaste afstand gevolgd door ING en KPN.

Opvallend is vlak daarachter de opmars van AholdDelhaize, dat zich vijftien jaar na het boekhoudschandaal langzaam maar zeker weer een ‘volksaandeel’ mag noemen en andere gevestigde waarden als Unilever, Philips en Heineken inmiddels ver achter zich laat.

Dat blijkt uit de nieuwe editie van de jaarlijkse Binck Beleggers Top 200, die is samengesteld op basis van data-onderzoek van ruim 200.000 effectenportefeuilles van particuliere beleggers bij BinckBank.

Opvallend in de Top 200 is de doorzettende opmars van kleinere Nederlandse fondsen (54 aandelen in plaats van ‘slechts’ 41 twee jaar geleden) en de verdere daling van het aantal beleggingsfondsen in de lijst. Ook het aantal beleggers dat geld investeert in trackers (ETF’s) blijft toenemen.

Hoge nieuwe binnenkomers zijn onder meer de Damrak-nieuwelingen Avantium en VolkerWessels, terwijl ook internationale fondsen als Amazon en Alibaba een forse sprong in de ranglijst maken.

De Binck Beleggers Top 200

Welke aandelen en andere effecten bezit beleggend Nederland? Voor de ranglijst van de Binck Beleggers Top 200 is gekeken naar het aantal actieve beleggers bij BinckBank dat medio december bepaalde effecten in portefeuille had. Langs deze weg werden op de 200 ‘populairste’ effecten ruim 450.000 ‘stemmen’ uitgebracht.

Daarbij is niet alleen naar Nederlandse en internationale aandelen gekeken, maar ook naar beleggingen in populaire beleggingsfondsen, obligaties en ETF’s. De volledige Top 200 vindt u als bijlage bij dit document. Hieronder alvast de Top 25.

Shell en ING zijn daarbij opnieuw nummer één en twee, maar opvallend is de opmars die Ahold Delhaize maakt. Ook Fugro, ASML en het dit jaar veelbesproken AkzoNobel doen stevige stappen omhoog (positie dikgedrukt bij meer dan drie plaatsen omhoog).

Slechts één Europees fonds, het uit Fortis ontstane Ageas, dringt in de Top 25 door. Apple is op plaats 34 het hoogst genoteerde Amerikaanse aandeel. In de Top 25 staan geen beleggingsfondsen.

2017 2016 Naam Instrument/index
24 26 Heineken AEX
25 25 Heijmans AMX

Trends

Naast verschuivingen van bepaalde aandelen of andere effecten is ook per beleggingscategorie in 2017 sprake van verschuivingen.

Kijkend naar de verschillende beleggingscategorieën valt het opnieuw toegenomen aantal aandelen in de lijst op. Dit jaar zijn dat er 121 tegenover 111 een jaar eerder (en 101 twee jaar geleden). Daarentegen neemt het aantal beleggingsfondsen in de lijst al twee jaar af, terwijl de elk jaar populairder wordende ETF’s in aantal blijven groeien.

Aantal noteringen in Top 200 o.b.v. beleggingscategorie
2017 2016 2015
AEX 25 25 25
Aandelen overig NL 54 46 41
Aandelen VS 24 26 22
Aandelen Europa 18 14 13

(Totaal aandelen)

(121)

(111)

(101)
Beleggingsfondsen 47 61 72
ETF's 29 25 24
Obligaties

Totaal:

Bitcoin maakt entree

Evenals vorig jaar, toen nieuwkomers ASR en Philips Lighting hoog in de lijst binnenkwamen, maken ook dit jaar enkele debutanten een prominente entree. Chemiebedrijf Avantium, dat in februari een notering op het Damrak kreeg, is daarbij op plek 65 de hoogste nieuweling.

Opvallend is ook de hoge binnenkomst van de allereerste Bitcoin Tracker op plek 103. Ook de Ether Tracker haalt dit jaar overigens nipt de Top 200.

Vijf hoogste nieuwkomers in 2017 (Positief in Top-200)
Positie Naam
65 Avantium
92 Kiadis Pharma
96 VolkerWessels
103 Bitcoin Tracker One
117 Eurocommercial Prop.

Snelle stijgers

Opvallend in de lijst van snelste stijgers is – gezien het dalende totaalaantal beleggingsfondsen – de prominente positie van Kempen Orange Fund dat liefst 78 plaatsen klom in de lijst. Het via Amerikaanse beurzen verhandelde internetbedrijf Alibaba is met een sprong van 69 plaatsen goede tweede.

Vijf sterkste stijgers in 2017
2017 2016 Fondsnaam Stijging
59 129 Kempen Orange Fund 78
98 167 Alibaba 69
93 161 Sif Holding 68
86 151 Amazon 65
58 117 Flow Traders 59

Andere bekende klimmers zijn dit jaar Altice (plus 30 plaatsen), Gemalto (plus 41 plaatsen). Onder de grootste dalers bevinden zich fondsen als Value 8 (min 39 plaatsen) en Grandvision (min 24 plaatsen).

Verdwenen

Naast nieuwkomers komen ook enkele effecten niet meer in de lijst voor. Vaste waarde Robeco is dit jaar het meest prominente beleggingsfonds dat uit de Top 200 is verdwenen. Ook het door verzekeraar NN aangekochte Delta Lloyd en het bijna overgenomen Refresco staan niet meer in de lijst, evenals het Amerikaanse voedingsconcern en jarenlange vaste waarde Procter & Gamble.

De AEX versus de Binck Top 25 van Nederlandse fondsen

Hoewel de vergelijking vanwege de verschillende gehanteerde criteria niet helemaal opgaat, is het toch aardig te kijken in hoeverre de bij Binck-beleggers populairste op Euronext Amsterdam genoteerde aandelen eind 2016 afwijken van de officiële AEX.

Hieronder de twee lijstjes van 25 hoogst scorende Amsterdamse fondsen, die in de lijst van Binck-beleggers voor 40 procent uit andere aandelen zou bestaan. RELX, UniBail Rodamco en Wolters Kluwer halen daarbij niet eens de Top 50 bij Binck-beleggers.

Huidige AEX Binck Top 25
Unilever Royal Dutch Shell
Vopak TomTom
Wolters Kluwer Unilever

(vetgedrukte aandelen komen in beide lijsten voor)

Bijlage: De volledige Binck Beleggers Top 200 — 2017

Verantwoording:
De Binck Beleggers Top 200 is een ranking (dec 2017 vs dec 2016) van het aantal zelf beleggende retail-klanten dat posities houdt in bepaalde effecten, waarmee in dit geval de populariteit van een bepaald aandeel wordt aangeduid. Daarbij is gekeken naar de posities van de circa 200.000 zelfbeleggers bij BinckBank gedurende 2017. Een vergelijking op basis van het belegd vermogen geeft een vergelijkbare ranglijst, maar deze kan worden vertekend door plotse koersstijgingen/dalingen. Daarnaast houdt in een aantal fondsen een relatief klein aantal beleggers zeer grote posities. Bij de ranglijst is geen rekening gehouden met bedrijven die recent - bijvoorbeeld vanwege een faillissement – niet meer of moeilijk verhandelbaar zijn maar waar beleggers vanwege mogelijke claims nog wel ‘posities’ houden. Verder zijn in dit overzicht sommige posities van bedrijven waarin via meerdere noteringen kan worden belegd (o.a. Heineken en Unilever) samengevoegd.

Word klant   Log in