Trump laat Nederlandse beleggers koud

OPMARS AMAZON EN NETFLIX BIJ KLEINE PARTICULIEREN

Nederlandse beleggers zijn Donald Trump, ondanks de fors gestegen aandelenmarkten, nog steeds liever kwijt dan rijk.

Slechts iets meer dan een kwart is exact een jaar na Trumps verkiezingszege blij met de Amerikaanse president, zo blijkt uit een eigen onderzoek deze week onder beleggende klanten van BinckBank.

Volgens de ondervraagde beleggers is de invloed van de Amerikaanse president op de recent fors gestegen aandelenmarkten beperkt en spelen de aantrekkende Europese economie en aanhoudend lage rente een veel grotere rol.

Ondanks de hard stijgende Amerikaanse koersen stak slechts iets meer dan twintig procent van Nederlandse beleggers het afgelopen jaar extra geld in Amerikaanse aandelen. Het populairst waren daarbij Amazon, Netflix en Nike.

Niet blij met Trump

Binck vroeg particuliere beleggers of zij eind 2016 blij waren met de verkiezing van Trump en of dat nu een jaar later nog steeds zo is. Slechts 16% beantwoordt beide vragen met een volmondig ‘ja’.

Beursrally is geen Trump-rally

De S&P 500 is in een jaar tijd met ruim twintig procent gestegen, maar volgens Nederlandse beleggers is de invloed van Trump op die stijging beperkt. Slechts iets meer dan een op de tien beleggers schrijven dit geheel of grotendeels aan een Trump-effect toe.

Bron: BinckBank, nov 2017

Kijkend naar de Nederlandse en Europese markten wordt het Trump-effect slechts door een schamele 2 procent van beleggers al belangrijkste reden van de forse koersstijgingen genoemd. De aantrekkende Europese economie (36 procent) en de lage rente/ECB (29 procent) worden als belangrijkste verklaring aangevoerd.

Trump-aandelen?

Een kleine 40 procent van Nederlandse beleggers heeft volgens de peiling ook Amerikaanse aandelen in bezit. Populairste individuele aandelen waren het afgelopen jaar Amazon, Netflix en Nike. Hier de volledige top-10 (procentuele stijging aantal beleggers okt 2016-nov 2017):

1. Amazon
  2. Netflix
  3. Nike
  4. Microsoft
  5. Niocorp
  6. Facebook
  7. Alphabet
  8. Berkshire Hathaway
  9. Walt Disney
  10. McEwen Mining

Opvallend is dat Apple juist minder Nederlandse aandeelhouders telt dan een jaar geleden, al blijft het fonds qua belegd vermogen wel het grootst onder Nederlandse investeerders. Alphabet, Tesla, Microsoft en Berkshire Hathaway maken de top-5 vol.

Correctie komt voorlopig niet

Hoogtevrees is een terugkerend woord in beursland, maar de meeste Nederlandse beleggers verwachten dit jaar geen sterke correctie. Iets meer dan 30 procent denkt dat de beurs nog dit jaar een negatieve tik tussen 0 en 10 procent kan verwachten. Slechts een op de veertien beleggers denkt dat de correctie groter dan 10 procent zal zijn.

2018 ziet er volgens Binck-klanten goed uit voor de Amerikaanse beurs.
Slechts een kwart houdt echt rekening met een daling.

Verder met Trump?

Slechts 13 procent van Nederlandse beleggers hoopt dat Trump de rit uitzit tot 2021, al heeft een groot deel er een hard hoofd in of dit ook gaat lukken.