• Next Trade

Air France - KLM: profiteren van turbulentie?

            DIT IS EEN RECLAME-UITING. EERSTE PUBLICATIEDATUM 25 SEPTEMBER 2018.

Jeroen Santen is moderator in de Beursvloer en bespreekt vandaag het aandeel Air France-KLM.

Dit artikel is bedoeld voor de ervaren, actieve belegger met een hoge risicoacceptatie. Turbo’s en opties zijn risicovolle producten en niet geschikt voor vermogensopbouw op de lange termijn.

De koers van de luchtvaartcombinatie Air France-KLM is recent begonnen aan een wederopstanding nadat het eerder een duikvlucht nam. Toch staat het nog altijd een derde lager dan begin van het jaar. Bedrijven zijn er gemiddeld genomen dol op om de oorzaken van matige prestaties in de buitenwereld te zoeken als het minder goed gaat. Dat geldt ook voor de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Lage kosten concurrentie, partijen uit het Midden-Oosten die de markt voor de (middel-)lange afstanden overspoelen. Of brandstofkosten. En het is ook niet eenvoudig in de luchtvaart, maar bij Air France-KLM liggen de problemen toch echt vooral intern. Er is ruzie in de tent. Dit jaar hebben stakingen al honderden miljoenen gekost, plus de kop van de vorige topman Janaillac. Zolang men ruzie maakt is het uiterst lastig om kosten te verlagen, te herpositioneren, service te verbeteren en zodoende weer concurrerend te worden. Vrijwel elke hervorming of verandering wordt tegengehouden door de vakbonden.

De nieuwe topman Ben Smith hamerde er bij zijn aantreden dan ook op: Kappen met het geruzie. De passagiers krijgen we niet zomaar aangereikt. Voor de passagiers moeten we vechten en dat doe je niet door met elkaar te vechten. De arrogantie moet over zijn. Pardon? Ja echt, hij heeft het aangedurfd om Franse medewerkers arrogant te noemen. Niet dat het ze onbekend moet voorkomen, want Air France wordt in de volksmond ook wel “Air Arrogance” genoemd. Tja, je moet iets hé, om de boel eens wakker te schudden. 

Technische Analyse 21-09-2018

De koers is in ieder geval ook wakker geworden. Het technische plaatje laat het beeld zien van een koers in herstel. De daling hield op net onder de €7 (nadat de koers gehalveerd was) en begon eind juli weer aan te trekken. De RSI staat aan de bovenkant van de neutrale zone en er is in de grafiek een hogere bodem gevormd. Het Air France-KLM aandeel staat bekend om lange ritten, zowel omhoog als omlaag. Wanneer de stijging een vervolg krijgt, mag er de komende maanden dan ook rekening gehouden worden met een mooie verdere opmars. Wordt echter de €8 bodem doorbroken, dan moeten we ook rekening houden met een vervolg van de stevige daling en komen de laatste bodems van rond de €6.65 weer in zicht als eerste koersdoel naar beneden. 
 
klm-airfrance

Een turbo long met puts er onder

Voor deze Next Trade bespreken we een manier om maandenlange potentie te hebben bij een sterke stijging, maar om tevens aan een daling te verdienen. U kunt daarop inspelen met de aankoop van een Binck XL turbo long met stoploss 7.78. De turbo noteert ten tijde van schrijven rond de €1.30. Daarnaast koopt u per 100 turbo’s 2 put opties AFA 8 met een looptijd tot maart 2018, die ieder 45 cent kosten. In totaal kost de positie dan €2,20 om op te zetten. Bij een verdere stijging maakt u winst op de turbo, maar verliest u de waarde van de puts. Niet per sé erg, als de stijging maar groot genoeg is. 

Als de koers echter stevig daalt ontstaat er ook een mooi potentieel: De turbo stopt uit onder de €7.78 en op dat niveau beginnen de puts net écht goed te werken. Op de vorige bodem van €6.65 zijn de puts samen 2,70 waard en daaronder nog meer. Daarnaast levert deze trade set-up u de mogelijkheid om bij een tussentijdse daling één van de puts of beiden te verkopen met winst.

Zodoende verdient u bij zowel een grote beweging omhoog als bij een scherpe beweging omlaag geld. De looptijd van de opties is tot aan de derde vrijdag van maart 2019, dus dat geeft voldoende tijd om ze te laten werken. Natuurlijk zijn er ook risico’s: bij kleine bewegingen en bij gelijkblijvende koersen tot aan maart verliest u geld. 

Met een turbo long kunt u inspelen op een stijging van aandelen, grondstoffen of buitenlandse valuta, echter met een aanzienlijk kleinere investering. Let daarom op dat u uw investering afstemt op de onderliggende waarden en niet de absolute investering. Dus als u normaal gesproken 100 aandelen long zou gaan, schaft u nu 100 turbo’s aan. In dit geval moet u er ook nog rekening mee houden dat opties complexere instrumenten zijn die tussentijds hard kunnen variëren in waarde.

Conclusie

Mocht u denken dat de koers van het aandeel Air France-KLM herstelt, dan is deze strategie een manier om te profiteren van een dergelijke beweging. Maar ook een harde daling kan u geld opleveren met deze positie.

Naar het orderscherm

 

Disclosure: Jeroen Santen heeft geen positie in Air France-KLM

Bronnen: Air France KLM Investor Relations, Bloomberg, Factset, Financieel Dagblad 21-9-2018, DFT 7-9-2018,

Ook beleggen bij Binck?


Beleggen doet u bij BinckBank. Of u het graag zelf doet of wilt laten doen, bij BinckBank bent u aan het juiste adres.

Nu u hier toch bent...


Zoals u kan zien maken we u graag wijzer met nieuws, inspiratie en kansen.
Wilt u weten wat BinckBank u nog meer te bieden heeft?