• Idee van de dag

Idee van de Dag: TomTom

            DIT IS EEN RECLAME-UITING

Dit artikel is bedoeld voor beleggers die kennis hebben van, en beleggingservaring hebben met, opties en een grote risicobereidheidsacceptatie hebben. Opties zijn niet geschikt voor vermogensopbouw op de lange termijn. 

De handel in aandelen in TomTom begon dinsdag 18 september rustig op € 8,50. Nog geen 2 uur later noteerde de leverancier van navigatiesoftware op het dieptepunt € 6,03. Een koersverlies van 30%! Dit betekende dat Euronext de handel tot driemaal toe heeft moeten stilleggen, aangezien de regel voorschrijft dat er een ‘freeze’ komt bij 10 procent koersverlies.

Wat is er gebeurd?

Een nieuwsbericht van een van de grootste klanten van TomTom bracht de koers aan het wankelen. Renault maakt bekend om in samenwerking met Nissan en Mitsubishi vanaf 2021 gebruik te maken van Androidtechnologie (Google) in haar infotainmentsystemen. Tot dusver maakten Here (eigendom van BMW, Mercedes en Audi) en TomTom de dienst uit als het gaat om navigatiesoftware. Autobouwers hielden Google af in de vrees dat het bedrijf klantdata zou misbruiken. Aan deze duopoli lijkt een eind te komen nu Renault samen met Nissan en Mitsubishi kiest voor Google. Renault is een grote klant van TomTom. Standaard worden Renault uitgerust met het Carminat TomTom Live navigatiesysteem. Inmiddels rijden er miljoenen auto's van Renault rond met TomTom-systemen. De Frans/Japanse Renault-Nissan-Mitsubishi-groep verwacht vanaf 2022 14 miljoen auto’s per jaar te verkopen.

Impact en waardering

Dat het slecht nieuws is voor TomTom staat vast. Dat beleggers in zo’n situatie veelal in paniek reageren is ook bekend. De grote vraag is vooral; hoe groot is de impact? Allereerst is het teleurstellend dat TomTom niet zelf met een reactie komt. Ook uit de jaarcijfers van TomTom blijkt niet hoe groot een mogelijk vertrek van Renault de resultaten raakt. Bij de uitstekende halfjaarcijfers gaf het management aan dat de omzet dit jaar boven verwachting zal uitkomen rond € 825 miljoen. Hiervan zal € 225 – 240 miljoen voor rekening komen van het onderdeel ‘Automotive’. Geheime bronnen verklaren dat van de Automotive-omzet 20 tot 40% afkomstig is van Renault. In dat daglicht is de koersafstraffing dus zeer te rechtvaardigen.

Maar, aan de andere kant, TomTom heeft momenteel een beurswaarde van € 1,5 miljard. Schulden heeft het bedrijf niet, sterker nog er staat € 155 miljoen op de bank. Het management spiegelt een winst voor van € 0,30 per aandeel in 2018, wat neerkomt op een nettowinst van € 70 miljoen. Los van de enorme tegenvaller, leek het bedrijf de wind eindelijk vol in de zeilen te hebben. Met de kaartendivisie heeft het bedrijf een asset in huis die zeer waardevol is. Niet voor niets werden de kaarten van Here eerder verkocht voor € 2,5 miljard. Indien CEO Harrold Goddijn inziet dat het op eigen kracht steeds lastiger wordt is het niet ondenkbaar dat TomTom overgaat in de handen van bijvoorbeeld Uber of het Chinese Baidu.

De trade

Wie niet waagt wie niet wint, zegt een bekende van me altijd. Dat geldt ook voor wie nu in aandelen TomTom investeert. Dat de impact van een mogelijk vertrek van Renault per 2021 groot is, lijkt evident. Dat TomTom onderliggend veel waarde vertegenwoordigd en een overname niet ondenkbaar is ook. Vanuit die perspectieven is een speculatieve longpositie in TomTom te rechtvaardigen. Je kunt simpelweg de aandelen kopen, maar je kunt ook gaan voor een optiestrategie die geen investering vergt, minder risico meebrengt en wel een uitstekend winstpotentieel biedt:

 

De constructie bestaat uit drie elementen. De netto-investering is -€ 0,05. Je krijgt dus een klein beetje geld toe. Streep je dit weg tegen de transactiekosten, dan is de investering nihil. Uiteraard dien je wel voldoende margin (of liever nog kasgeld) aan te houden.
Met deze constructie profiteer je wanneer TomTom stijgt. Gebeurd dat in de komende 9 maanden, dan kun je een heel mooi rendement maken. Let wel op dat de waarde van uw belegging kan fluctueren en in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst bieden.

3e vrijdag van Juni 2019: Scenario’s

  1. TomTom is gestegen tot boven €8. We hoeven geen aandelen af te nemen en de geschreven putpremie is verdiend. De gekochte Call levert eveneens een flinke winst op. Bij €8 stopt deze echter, doordat we vanaf dat niveau ook moeten leveren. Netto blijft er €2,00 over.
  2. TomTom handelt tussen €6 en €8. De geschreven opties lopen waardeloos af. De gekochte Call (het kooprecht) heeft echter een waarde. Stel dat TomTom €7 staat, dan is de Call €1 waard (7-6). Een mooie winst.
  3. TomTom is gedaald. Niet erg indien de koers nog boven €6 staat. Daaronder moet je per geschreven Put 100 aandelen afnemen voor €6 per stuk. Dit betekent verlies, maar het verlies is kleiner dan wanneer je op €6,35 een rechtstreekse belegging in de aandelen had gedaan.

Beleg verantwoord

De investering is misschien nihil, maar als belegger loop je wel degelijk risico. Als de aandelen dalen, dan moet je in dit geval wel in staat zijn om 100 aandelen TomTom af te nemen. Ik zorg er derhalve altijd voor dat ik €600 als kasgeld aanhoud per combinatie, zodat er nooit echte problemen kunnen ontstaan. Zoals gezegd is het een speculatieve belegging dus zorg er zeker voor dat de omvang van je positie te verantwoorden is ten op opzichte van het totaal van je portefeuille.  

Bronnen: ProBeleggen.nl, Investor Relations TomTom, Bloomberg, DeAandeelHouder.nl

Jim Tehupuring heeft zowel zakelijk als privé positie in TomTom.

Disclaimer:
Opties zijn risicovolle beleggingsproducten en vereisen kennis, beleggingservaring en in veel toepassingen een hoge risicoacceptatie. Wij adviseren u, voordat u in opties belegt, u goed te informeren over de werking en risico’s. In het document center van BinckBank vindt u hier meer informatie over in de Handleiding Derivaten. Ook kunt op de website van BinckBank het Essentiële-informatiedocument (Eid) van de optie raadplegen waarin u wilt beleggen. U kunt alleen handelen in opties als u de overeenkomst derivaten heeft afgesloten.

Ook beleggen bij Binck?


Beleggen doe je bij BinckBank. Of je het graag zelf doet of wilt laten doen, bij BinckBank ben je aan het juiste adres.

Nu u hier toch bent...


Zoals u kan zien maken we u graag wijzer met nieuws, inspiratie en kansen.
Wilt u weten wat BinckBank u nog meer te bieden heeft?