• Uitgelicht

Fastned

Week 25

Fastned kreeg vrijdag een notering aan het Damrak, maar het plan om 30 miljoen euro op te halen, werd in de ijskast gezet.

Fastned maakte vrijdag zijn beursdebuut, maar deed dit zonder de eerder aangekondigde emissie. Dit kwam volgens CEO Michiel Langezaal omdat er "behoorlijk veel rumoer" was over de subsidieregeling voor elektrisch rijden.

Ambitieuze groeiplannen

De listing op Euronext ging wel door. Langezaal vond dat nuttig, omdat het bedrijf zo toegang krijgt tot een grotere kapitaalmarkt, die nodig is voor zijn ambitieuze groeiplannen.

FastNed wil zijn netwerk snel uitbreiden, om de groeiende vloot van elektrische auto's te kunnen bedienen. Het bedrijf bouwde al 85 snellaadstations in Nederland en 12 in Duitsland en wil uiteindelijk doorgroeien naar 1.000 stations in heel Europa.

De 30 miljoen euro die Fastned had willen ophalen, is dan ook lang niet genoeg voor alle plannen. Daarbij is een deel van de eerste groei gefinancierd met obligaties, die uiteindelijk ook moeten worden terugbetaald.

De combinatie van een grote behoefte aan geld en een hoge waardering, maakte dat een analist van IEX beleggers afraadde aan de emissie mee te doen.

Koersexplosie

Die waardering is er op de eerste handelsdag op Euronext niet minder op geworden. Fastned wilde aandelen verkopen voor 10 euro, om zo 30 miljoen euro op te halen. Dat ging niet door, maar de koers steeg op de eerste handelsdag wel met 423% naar 52,99 euro.

Dit ging overigens gepaard met lage volumes. Volgens een vermogensbeheerder van Today's Groep waren er maar weinig stukken beschikbaar.

Dreigende concurrentie

Een ander minpunt is dat Fastned geen uniek product heeft, maar iets dat straks een 'commodity' wordt. De analist van IEX voorziet dat andere, wel kapitaalkrachtige bedrijven straks op grote schaal zullen investeren in een oplaadnetwerk.

Zo liet Volkswagen begin deze maand weten dat het de komende zes jaar 36.000 laadpunten wil installeren in Europa.

Ook benzinepomphouders, zoals Shell, BP en Esso, zouden straks en masse laadpalen kunnen gaan plaatsen.

Een analist van Deaandeelhouder.nl wijst verder op de toenemende actieradius van elektrische auto's. Hierdoor hoeven bij de meeste ritten automobilisten niet meer langs de snelweg te laden, maar kan dit gewoon elke avond thuis.

Ook beleggen bij Binck?


Beleggen doe je bij BinckBank. Of je het graag zelf doet of wilt laten doen, bij BinckBank ben je aan het juiste adres.

Nu u hier toch bent...


Zoals u kan zien maken we u graag wijzer met nieuws, inspiratie en kansen.
Wilt u weten wat BinckBank u nog meer te bieden heeft?