• Beursgangen & Emissies

New York klaar voor beursgang Spotify

Spotify swingend naar de beurs

Na de opmars van Amazon, Apple en Google en de veelbesproken beursgangen van onder meer Twitter, Facebook en Snapchat krijgt op 3 april opnieuw een beroemd tech-bedrijf een notering aan de beurs van New York. 

Het Zweedse Spotify, de grootste muziekstreamingdienst ter wereld, maakt zich op voor een swingende entree op Wall Street. De geschatte waarde varieert van 10 tot 20 miljard euro.

Hoe zag het bedrijf het levenslicht, hoe ziet de huidige muziekmarkt eruit en wie zijn de concurrenten? 

U kunt het hieronder lezen1. Met daarbij uiteraard ook de meest recente cijfers en meer informatie over de beursgang Spotify op basis van de bij de Amerikaanse SEC ingediende documenten. Plus hoe u zelf eventueel in de aandelen kunt investeren.

1. Opkomst en val van de muziekindustrie

Decennialang stond luisteren naar popmuziek synoniem met het opzetten van een cassettebandje, LP/vinyl of CD. Platenmaatschappijen en uiteraard de artiesten zelf creëerden zo, na de doorbraak van de populaire muziek in de jaren zestig, een miljardenmarkt.

Een muziekindustrie die echter ineens op instorten stond toen internet eind jaren negentig een vlucht nam en het illegaal downloaden en gratis delen van muziek de betaalde omzet van geluidsdragers deed verschrompelen. Artiesten en maatschappijen bleven met lege handen achter.Totdat iedereen toch nog onverwacht tot inkeer kwam, de illegale sites werden aangepakt en muziekliefhebbers wel degelijk bereid bleken te betalen voor muziek. Mits echter die muziek altijd en overal, op alle beschikbare platformen én in overvloed beschikbaar was.

Sindsdien zijn betaalde downloads en meer nog het streamen van muziek via smartphone en computer de nieuwe norm.  

2. De Zweden springen in het gat

Spotify sprong tien jaar geleden het gat en kan inmiddels bogen op 140 miljoen streamende muziekliefhebbers (waarvan circa 70 miljoen betalende abonnees) die onbeperkt naar zo’n 30 miljoen liedjes kunnen luisteren.  
In 2008 werd er met de lancering van het Zweedse Spotify muziekgeschiedenis geschreven. In een tijd waarin het illegaal downloaden van muziek aan de orde van de dag was en eigenlijk als doodnormaal werd gezien, bracht Spotify een legaal én gebruiksvriendelijk alternatief. 

Harde schijven gevuld met talloze gigabytes aan muziek konden worden ingeruild voor het downloaden van één stukje software dat een eindeloze verzameling aan muziek kon streamen.

Profiterend van snellere internetverbindingen, de slag van mobiele telefoon naar smartphone en de opkomst en groei van social media, kent Spotify tien jaar later meer dan 140 miljoen actieve gebruikers2. Begin dit jaar besloot het ‘public’ te gaan, waarmee het één van de laatste grote technologiebedrijven is die de stap naar de beurs maakt.

Verdienmodel

Spotify kent twee typen gebruikers en daarmee twee inkomstenbronnen. Premium gebruikers (betalende abonnees) betalen, afhankelijk van waar zij wonen, een maandelijkse bijdrage om onbeperkt te streamen. In Nederland is dat bijvoorbeeld € 9,99 per gebruiker, of € 14,99 per familie. 

Gratis luisteren kan ook. Daar zitten wel restricties aan; zo is de geluidskwaliteit minder en word je geconfronteerd met reclame-uitingen. Daarmee is meteen de tweede inkomstenbron van Spotify genoemd: reclame wordt onder meer verkocht in de vorm van banners, commercials en gesponsorde speellijsten. 

Zo’n 70% van de inkomsten wordt verdeeld onder aangesloten platenlabels en moet via deze weg bij de beluisterde artiesten terecht komen. De precieze vergoeding per afgespeeld nummer is afhankelijk van afspraken rond royalties en het aandeel op het totale aantal streams. Onderstaand overzicht geeft wat meer inzicht3

Beursgang-Spotify-grafiek

Gemiddeld ontvangt een artiest tussen de $0.006 en $ 0.0084 per gestreamde plaat4. Niet echt een vetpot, maar wanneer jouw plaat net zo vaak gestreamd wordt als die van Spotify-recordhouders Ed Sheeran (Shape of You) en Drake (One Dance), dan houd je volgens de genoemde vergoeding ruim 7 miljoen dollar over. Dat is in ieder geval meer dan Spotify zelf ooit onder aan de streep aan dit verdienmodel over wist te houden; de onderneming is altijd verliesgevend geweest.

Concurrentie
Verschillende concurrenten dienden zich de afgelopen jaren aan. Tidal en Deezer zetten in op hoge muziekkwaliteit. Techgiganten Amazon, Google en Apple lijken vooral klanten te lokken door een vergelijkbare dienst als Spotify te vermarkten onder hun eigen gebruikers. Microsoft draaide haar initiatief Groove Music door uitblijvend succes in 2017 de nek om5.
 
De concurrentie is dus niet mals. Vooral Apple is met Apple Music hard in de aanval gegaan. Het sloot exclusieve contracten af met populaire artiesten en bood een gratis proefabonnement van 3 maanden (inmiddels betaal je hiervoor € 0,99). 

Toch lijkt Spotify zijn voorsprong in gebruikers voorlopig niet weg te geven. Daar waar Apple Music eind september de 30 miljoen betalende gebruikers passeerde6, telt Spotify er in 2018 ruim 80 miljoen7. Bij de huidige groei in gebruikersaantallen lijkt het bovendien al enige tijd geen marktaandeel in te leveren8.
 
Eerder verscheen op het Binck-blog ook een artikel over tien ‘muzikale aandelen’. Het artikel is hier te lezen.

3. Kerncijfers en lijstjes

Bedrijfsresultaten
Ondanks een snel stijgende omzet maakt Spotify nog altijd geen winst. Vorig jaar werd over een omzet van 4,1 miljard euro – vooral door hoge financieringskosten - een verlies van 1,2 miljard euro gerapporteerd. 
Twee jaar eerder, in 2015, bedroeg de omzet nog niet de helft, maar bleven ook de verliezen beperkt tot 230 miljoen euro. Eind 2017 telde het bedrijf 2960 fte’s, waarvan een klein deel op een kantoor in Nederland.

Spotify’s hitparade
Liefst 8 miljard euro aan royalties betaalde Spotify sinds haar oprichting aan muzikanten, songwriters en andere rechthebbenden.
Gebruikers van Spotify hebben inmiddels meer dan 3 miljard playlists met nummers aangemaakt. Sinds vorig jaar is het nummer Shape of You van Ed Sheeran het meest beluisterde nummer, met liefst 1,6 miljard (!) streams.

Hieronder de meest recente top-5:

Plaats ⇅ Titel ⇅ Artiest ⇅ Aantal streams ⇅
1 Shape of You Ed Sheeran 1652
2 One dance Drake 1423
3 Closer The Chainsmokers 1231
4 Lean on Major Lazer 1091
5 Thinking Out Loud Ed Sheeran 1049

BRON: SPOTIFY (AANTAL STREAMS IN MILJARDEN)

Huidige aandeelhouders

De twee oprichters van Spotify, Daniel Ek en Martin Lorentzon, hebben de touwtjes bij Spotify nog altijd in handen. Samen bezitten ze niet alleen ruim 80 procent van de stemgerechtigde aandelen, maar ook economisch zijn ze nog altijd voor een belangrijk deel eigenaar van het bedrijf.

Ek, tevens de huidige CEO, bezit 25,7 procent van het bedrijf en Lorentzon moet het doen met 13,2 procent. Andere grote aandeelhouders zijn Tencent (7,5 procent), Tiger Global (6,9 procent), Sony Music (5,7 procent) en TCV (5,4 procent).

4. Beursgang Spotify: wat is er bekend? 

 

Bijzondere ‘direct listing’
Spotify, dat juridisch in Luxemburg gevestigd is, krijgt een notering aan de New York Stock Exchange (NYSE). Hoewel een exacte datum van de beursgang van Spotify nog niet bekend is wordt er rekening meer gehouden dat dit nog in maart gaat gebeuren.

Opvallend is dat het bedrijf daarbij kiest voor een zogenaamde ‘direct listing’, waarbij geen nieuwe aandelen worden uitgegeven of geld opgehaald, maar slechts een beursnotering en publieke verhandelbaarheid wordt geregeld voor de huidige uitstaande aandelen.
De aandelen van Spotify zullen verhandelbaar zijn onder het tickersymbool “SPOT”.  

Handelsmogelijkheden klanten Binck
Voor klanten van Binck is het doorgaans niet mogelijk in te schrijven op emissies op de New York Stock Exchange en kunnen pas aandelen worden aangekocht of verkocht nadat de eerste notering tot stand is gekomen.

Omdat Spotify via een ‘direct listing’ naar de beurs gaat kan echter ook van de Amerikaanse kant niet worden ingeschreven op nieuwe of door te plaatsen stukken.

Binck-klanten kunnen daardoor op hetzelfde moment – wanneer de eerste notering een feit is - als Amerikaanse en andere wereldwijde aandeelhouders stukken kopen en verkopen.

Voor u eventueel besluit is het belangrijk dat u alle beschikbare informatie weegt. Behalve dit artikel kunt u uiteraard het prospectus9  raadplegen.

Binck zal ervoor zorgen dat de aandelen Spotify vanaf het eerste handelsmoment beschikbaar zijn op onze platformen.

 


[1] Tenzij anders vermeld zijn cijfers over Spotify afkomstig uit prospectus: https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1639920/000119312518063434/d494294df1.htm

[2] https://www.theverge.com/2017/6/15/15807826/spotify-140-million-active-users
[3] Bron: spotify

[4] https://wayback.archive-it.org/all/20141103193456/http://www.spotifyartists.com/spotify-explained/

[5] http://www.businessinsider.com/spotify-and-apple-music-just-killed-another-competitor-2017-10?international=true&r=US&IR=T

[6] https://www.theverge.com/2017/9/28/16378734/apple-music-30-million-subscribers

[7] https://newsroom.spotify.com/company-info

[8] https://www.musicbusinessworldwide.com/apple-musics-growth-is-getting-faster-but-cant-keep-up-with-spotify/

[9] https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1639920/000119312518063434/d494294df1.htm

 

Wat is een beursgang?


Een beursgang of IPO (Engels: initial public offering) is het moment dat een bedrijf zijn aandelen te koop aanbiedt aan het publiek via de beurs.

Ook beleggen bij Binck?


Beleggen doe je bij BinckBank. Of je het graag zelf doet of wilt laten doen, bij BinckBank ben je aan het juiste adres.

Nu u hier toch bent...


Zoals u kan zien maken we u graag wijzer met nieuws, inspiratie en kansen.
Wilt u weten wat BinckBank u nog meer te bieden heeft?