No categories have been created yet.
BinckBank
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de regels aangescherpt als het gaat om de maximale hefboom op het moment van aanschaf van turbo’s. Deze regels gaan per 1 oktober 2021 in. De volgende maximale hefbomen gaan gelden op het moment van aanschaf:
Het doel van de AFM is het beschermen van de particuliere belegger, door een verbod op de mogelijkheid om te beleggen in turbo’s met een hoge hefboom. Turbo's met een volatiele onderliggende waarde hebben bij een hoge hefboom een hele hoge kans op het bereiken van de stop-loss en het bijbehorende verlies.
Ook wordt de beleggers de volgende waarschuwing gegeven:
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in Turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe Turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.
In praktijk betekent de nieuwe regelgeving dat wij geen turbo’s mogen aanbieden waarbij de maximale hefboom op het moment van aankoop overschreden wordt. De hefboom wordt realtime gemonitord, wat betekent dat een turbo met een hefboom ‘op het randje’ opeens kan veranderen in een turbo die niet gekocht mag worden, maar alleen verkocht. Vanaf dat moment is de uitgever verplicht alleen een biedprijs af te geven en geen laatprijs.
Als er geen sprake is van een ratio of een onderliggende waarde (OW) die noteert in een valuta anders dan de euro, dan is de berekeningswijze vrij eenvoudig:
Koers OW / koers van de turbo
Dit is een aandeel en de maximale hefboom is 5. Deze wordt niet overschreden en deze turbo mag dus gewoon aangeboden worden.
Als aandeel ABC echter EUR 24,95 noteert en dezelfde turbo (turbo long ABC 21,50) noteert EUR 4,94 – 4,96, dan mag deze turbo niet aangeboden worden. Want rekent u even mee?
Hefboom is 24,94 / 4,96 = 5,03
U kunt deze turbo niet meer kopen omdat de hefboom hoger is dan 5. Als u de turbo’s bezit, kunt u ze wel verkopen tegen de biedprijs van EUR 4,94.
De Binck turbo wordt verhandeld op het CATS platform en u ziet hier alleen quotes van de marketmaker. Orders van andere particuliere beleggers zijn op CATS niet zichtbaar.
Zodra een turbo een te hoge hefboom krijgt, zal de marketmaker weliswaar nog een bied- en laatprijs afgeven maar wordt een kooporder die zou leiden tot een te hoge hefboom geweigerd door CATS. Voor andere uitgevers op CATS (zoals BNP en ING) geldt dat deze geen laatprijs afgeven als dit zou leiden tot een te hoge hefboom.
Voor turbo’s die op Euronext verhandeld worden, gaat het anders. Daar zijn de orders van particuliere beleggers wel zichtbaar (naast de quotes van de marketmakers). Vanaf het ingaan van de begrenzing op de maximale hefboom kan het voorkomen dat de marketmakers geen laatprijs meer af mogen geven, naar dat er nog wel particuliere verkooporders inliggen. Om te voorkomen dat er opeens hele rare prijzen tot stand komen wordt er gewerkt met een virtuele laatprijs die werkt met een maximale opslag waarbinnen gehandeld mag worden.
Als aandeel ABC EUR 24,95 noteert en de turbo noteert EUR 4,94 – 4,96, dan mag deze turbo niet aangeboden worden door de marketmaker (zie voorbeeld 2). Er ligt echter nog wel een verkooporder in van een particuliere belegger op EUR 5,10. Mag dit?
Nu wordt het begrip virtuele laatprijs geïntroduceerd. Daarmee kan bepaald worden of het mag.
De volgende staffel is van toepassing:
De virtuele laatprijs is EUR 5,08 (de biedprijs 4,94 + 0,14). Er mag op Euronext in dit geval dus niet gehandeld worden in de turbo Long ABC EUR 21,50 tegen een koers van EUR 5,10.
U zult als belegger/trader uw strategie moeten afstemmen op de beschikbaarheid van de turbo. Hou hier dus rekening mee als u bijvoorbeeld gefaseerd een turbo positie wilt opbouwen. Voor beleggers die op zoek zijn naar hoge hefbomen, betekent deze verandering dat deze eenvoudigweg niet meer beschikbaar zijn.
Met de turbo begrenzer van de AFM wordt voorkomen dat exceptioneel hoge hefbomen beschikbaar zijn voor particuliere beleggers. Op de gematigde turbobelegger zal het invoeren van deze regel waarschijnlijk beperkt van invloed zijn. Voor de actieve turbobelegger die graag op het scherpst van de snede opereert, zal deze verandering in de praktijk leiden tot minder beleggingsmogelijkheden met hoge hefbomen.