Uitgelicht

Week 37

  •  

Air France-KLM

Tegenvallende vervoerscijfers en overnamespeculaties zetten het aandeel Air France-KLM vorige week onder druk. De koers daalde met 4,1%.

Op het eerste gezicht waren de vervoerscijfers over augustus niet eens zo slecht. Afgelopen maand vervoerde Air France-KLM in totaal 9,8 miljoen passagiers, een stijging van 2,3 procent op jaarbasis. In juli stond de teller nog op 10 miljoen passagiers. Het passagiersverkeer, gerekend naar verkochte kilometers, steeg met 1,2%. De ingezette capaciteit nam daarbij met 1,6%. De bezettingsgraad daalde met 0,4 procentpunt tot 90,2%.

Vrachtvervoer daalt opnieuw

Het vrachtverkeer daalde in augustus opnieuw, na afnames in juli en juni. Gerekend naar omzet per ton per kilometer nam het vrachtverkeer af met 5,7% op jaarbasis. De capaciteit daalde 0,2% en de beladingsgraad bedroeg 53,7%, wat een afname van 3,1% markeerde.

Dat het vrachtvervoer onder druk staat en het passagiersvervoer groeit, is al geruime tijd het geval. Maar juist daarom viel de waarschuwing dat het aantal boekingen in de "piekperiode" zwakker was dan voorzien, vanwege het verslechterde macro-economische klimaat, beleggers vermoedelijk zwaar op de maag.

Koersdoelverlaging
Credit Suisse verlaagde vanwege de tegenvallende boekingen het koersdoel voor het aandeel Air France-KLM. Ook ging de EBIT-raming voor dit jaar met 12% omlaag en die voor 2020 met 10%. Daarbij vreest de bank dat de kasstroom van Air France-KLM de komende jaren zal teleurstellen.

Volgens UBS was de CFO van Air France-KLM een beetje verrast over de impact van de berichtgeving over de boekingen op de beurskoers. Deze waren volgens hem niet zo goed als verwacht, maar nu ook weer niet een heel grote teleurstelling.

Overname Aigle Azur
Wat beleggers blijkbaar ook niet konden waarderen, is dat Air France-KLM in de race is om delen van de noodlijdende Franse maatschappij Aigle Azur over te nemen. Volgens de krant Les Echos zou wel eens de helft van het personeel van deze maatschappij kunnen overstappen naar Air France-KLM.

Later bevestigde Air France-KLM tegen de Franse persdienst Agefi dat het inderdaad een bod heeft uitgebracht, maar details werden niet bekend gemaakt.

De CFO van Air France-KLM zei tegen UBS dat er wel erg veel aandacht voor deze mogelijke overname was, gezien de kleine omvang van Aigle Azur.

Volgens de financieel directeur zal Air France-KLM alleen een deal sluiten als die de aandeelhouders ten goede komt en ervaart het geen externe druk om een overname te doen. Een grote overname staat zeker niet op de agenda.
  • Daler
  •  

Kiadis

De halfjaarcijfers van Kiadis Pharma konden beleggers niet bekoren. Analisten zagen aanleiding om hun taxaties neerwaarts aan te passen.

De halfjaarcijfers van Kiadis Pharma konden beleggers niet bekoren. Analisten zagen aanleiding om hun taxaties neerwaarts aan te passen.
Kiadis Pharma boekt vooralsnog geen omzet, en dat betekent rode cijfers. Probleem is dat deze steeds roder worden.

Het operationeel verlies steeg in het eerste halfjaar met 14,6 miljoen euro naar 25,7 miljoen euro. Onder de streep resteerde een nettoverlies van 25,9 miljoen euro, versus een verlies van 11,8 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2018.

Verdubbeling van onderzoekskosten
Kiadis zag de onderzoekskosten bijna verdubbelen, met 8,5 miljoen naar 16,2 miljoen euro.

Gunstig was wel dat de financieringskosten daalden, van 3 miljoen naar 0,2 miljoen euro. Nieuwe kredietvoorwaarden, gunstige wisselkoerseffecten en gunstige reële waardeaanpassingen met betrekking tot de voorwaardelijke vergoeding van CytoSen in 2019 speelden het concern in de kaart.

Het is wel belangrijk dat Kiadis omzet gaat genereren. Daarvoor is goedkeuring van de toezichthouders nodig. Volgens Kiadis is de wereldwijde Fase 3 studie voor AITR101 onderweg. 
Verder is de aanvraag voor de Europese marktvergunning van ATIR101 ook onderzocht door het Europese Geneesmiddelenbureau (EMA). Kiadis verwacht hierover volgend jaar duidelijkheid.

Uitstel van goedkeuring
De goedkeuring werd aanvankelijk eind 2018 verwacht, maar liep vertraging op omdat de EMA aanvullende vragen had. Die heeft Kiadis in mei beantwoord, maar niet naar tevredenheid, waardoor de goedkeuring verder is uitgesteld tot volgend jaar. 

Uitstel is niet zonder risico, vrezen analisten. KBC Securities sprak van een "drastische" kostenstijging. Tussen 2019 en 2021 zal er volgens berekeningen van de analist 20 tot zelfs 30 miljoen euro aan extra kosten worden gemaakt.

Zakenbank Jefferies denkt dat Kiadis met 62,7 miljoen euro voldoende in kas heeft om het tot in het tweede kwartaal van 2020 te redden. Dat zou nipt voldoende moeten zijn om de commerciële lancering van ATIR101 te redden.

Nieuwe emissie?

Het beeld van oplopende kosten, een groter verlies en (nog) geen omzet is al jaren hetzelfde en niet veel anders dan bij andere biofarmaceutische bedrijven die nog geen medicijnen of behandelingen hebben gelanceerd.
Het betekent wel dat Kiadis, die eerder dit jaar al 28 miljoen euro ophaalde met een aandelenemissie, mogelijk opnieuw aandelen uit moet geven. Dat kan leiden tot verwatering. 

De koers van Kiadis is dit jaar al met 28% gedaald. Afgelopen week verloor het bedrijf 9,6% aan beurswaarde.

  • Daler

© Copyright ABM Financial News B.V. Ondanks het feit dat BinckBank alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina's, en daarbij gebruikmaakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan BinckBank niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Wij adviseren u om eventuele transacties altijd te toetsen aan de uitkomst van de Kennis- en ervaringstoets en om niet te beleggen in financiele instrumenten waarvan u de risico niet begrijpt. Aan de informatie op deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend. Beleggen brengt risico's met zich mee. U kunt uw gehele inleg verliezen. Meer informatie over de specifieke productrisico's kunt u lezen op de productpagina's.